Berita Harian

Pencapaian sekolah meningkat

Seminar Didik Rakyat YBR-BH bantu naikkan prestasi cemerlang UPSR

- Oleh Ili Ruzana Razali dan Murniati Abu Karim

“Empat, lima tahun lepas, sekolah di Zon Selama berada di kedudukan yang terbawah di Perak. Namun, sejak penganjura­n Seminar Didik Rakyat UPSR 2018 diadakan di sini, pencapaian sekolah melonjak ke tangga teratas dan menunjukka­n prestasi cemerlang,” kata Pengerusi Majlis Guru Besar (MGB) Zon Selama, Zainal Arif Sudin.

Beliau yang juga Guru Besar Sekolah Kebangsaan (SK) Sri Selama berkata, dengan adanya program pendidikan seperti ini diharap dapat membantu meningkatk­an lagi kedudukan sekolah sekitar Zon Selama dari segi prestasi dan pencapaian Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini.

Katanya, calon UPSR juga diingatkan agar dapat memanfaatk­an segala ilmu dan teknik menjawab soalan peperiksaa­n diberikan penceramah supaya bersedia menghadapi peperiksaa­n UPSR sebenar September ini.

Beliau berkata demikian pada majlis perasmian Seminar Didik Rakyat UPSR 2018 anjuran Yayasan Bank Rakyat (YBR)-BH dengan kerjasama Jabatan Vertikal Pendidikan The New Straits Times Press (M) Bhd (NSTP) di SK Selama, barubaru ini.

Yang turut hadir, Penolong Pegawai Pendidikan Daerah (PPD) Sains dan Matematik Larut, Matang, Selama, Khairul Azhari Hassan Basri; Guru Besar SK Selama, Mardhiah Wahab dan Pegawai Eksekutif YBR, Nur Ariff Afiza Ahmad Soyuti Seregar.

Banyak ilmu

Seminar ini bermatlama­t memberi pendedahan teknik menjawab soalan peperiksaa­n UPSR dengan betul dan berkesan kepada calon yang bakal menduduki peperiksaa­n itu.

Murid SK Sri Selama, Farah Yasirah Muhamad Yaacob, berkata seminar ini sangat berfaedah terutamany­a untuk membantu calon UPSR bagi mendapatka­n keputusan yang cemerlang.

“Banyak ilmu dan cara menjawab yang baharu diperkenal­kan oleh penceramah,” katanya.

Seorang lagi peserta, murid SK Selama, Nurin Khairina Farharulha­sna Aizudin, berkata seminar ini memberi banyak ilmu baharu selain yang dipelajari di sekolah.

“Saya menyertai seminar ini bagi membolehka­n saya mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaa­n UPSR tidak lama lagi,” katanya.

 ?? [FOTO SHAIFUL SHAHRIN AHMAD PAUZI/BH] ?? Zainal bergambar bersama-sama peserta Seminar Didik Rakyat UPSR 2018 di SK Selama, baru-baru ini.
[FOTO SHAIFUL SHAHRIN AHMAD PAUZI/BH] Zainal bergambar bersama-sama peserta Seminar Didik Rakyat UPSR 2018 di SK Selama, baru-baru ini.
 ??  ?? Farah Yasirah
Farah Yasirah

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia