Berita Harian

Jumpa pistol, pump gun di lokasi

Senjata, peluru dipercayai milik ahli perniagaan

- Oleh Mohamad Azim Fitri Abd Aziz

Sepucuk pistol, pump gun dan lebih 100 butir peluru ditemui di lokasi kemalangan membabitka­n empat kenderaan yang meragut dua nyawa di Kilometer 132.4 Lebuhraya Pantai Timur 1 (LPT1) menghala ke Kuala Lumpur, di sini, malam kelmarin.

Siasatan polis di tempat kejadian menemukan sepucuk pistol Smith & Wesson Compact, pump gun bersama dua peluru di dalamnya, 23 butir peluru jenis Rimba 12 Bore warna biru, 35 butir peluru Mega 12 Bore warna hijau, peluru Buck Shot 12 Bore, dan dua kotak peluru 9mm Br.c S&B mengandung­i 88 butir peluru.

Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkua­saan Trafik Pahang, Superinten­dan Kamarulzam­an Jusoh, berkata siasatan awal mendapati senjata dan peluru berkenaan dipercayai milik seorang daripada mangsa terkorban dalam kemalangan itu.

Alami kecederaan parah

Beliau berkata, dalam nahas jam 8.30 malam, Low Kim Boon, 65, dan Nur Rashila Rosdan, 22, meninggal dunia di tempat kejadian berikutan kecederaan parah di kepala dan beberapa bahagian badan akibat tercampak dari kenderaan masing-masing.

“Semua senjata dan peluru terbabit dipercayai milik Kim Boon yang difahamkan adalah seorang ahli perniagaan.

“Kes diserahkan kepada Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang untuk siasatan lanjut,” katanya ketika dihubungi NSTP, semalam.

Terdahulu dalam satu kenyataan media, pagi semalam, Kamarulzam­an berkata, siasatan awal mendapati Perodua Myvi dipandu Nur Rashila di lorong kanan dari arah Kuantan menuju ke Temerloh, melanggar bahagian belakang sebuah lori membawa muatan plastik di lorong kiri.

Katanya, kereta berkenaan kemudian dirempuh Toyota FJ Cruiser dipandu Kim Boon dari arah belakang menyebabka­n kenderaan utiliti sukan (SUV) itu tercampak ke laluan bertentang­an sebelum terjatuh ke dalam gaung.

Mangsa dipercayai mengantuk

“Perodua Myvi berkenaan kemudian turut dilanggar sebuah Proton Iswara yang datang dari arah Kuantan.

“Berdasarka­n siasatan serta keterangan saksi, kita percaya punca kemalangan ialah Nur Rashila yang bekerja sebagai pelukis pelan, memandu dalam keadaan mengantuk sebelum melanggar bahagian belakang lori terbabit,” katanya.

Bagaimanap­un, beliau berkata, kedua-dua pemandu lori, Che Sharif Saad, 43, dan Proton Iswara terbabit, Sheikh Mohd Haniff Sheikh Hashim, 61, tidak mengalami kecederaan.

Kamarulzam­an berkata, siasatan di lokasi juga mendapati tempat kemalangan tiada lampu jalan, manakala keadaan jalan raya kering.

Katanya, mayat mangsa yang maut dibawa ke Hospital Sultan Haji Ahmad Shah untuk bedah siasat, dan kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkut­an Jalan 1987.

 ?? [FOTO IHSAN BOMBA PAHANG] ??
[FOTO IHSAN BOMBA PAHANG]
 ?? [IHSAN PEMBACA NSTP] ?? Kenderaan mangsa yang remuk dalam nahas babit empat kenderaan di Kilometer 132.4 LPT1 dekat Temerloh, kelmarin (gambar kanan). Sepucuk pistol, pump gun dan lebih 100 butir peluru ditemui dalam kenderaan mangsa terkorban. DUA MAUT NAHAS EMPAT KENDERAAN...
[IHSAN PEMBACA NSTP] Kenderaan mangsa yang remuk dalam nahas babit empat kenderaan di Kilometer 132.4 LPT1 dekat Temerloh, kelmarin (gambar kanan). Sepucuk pistol, pump gun dan lebih 100 butir peluru ditemui dalam kenderaan mangsa terkorban. DUA MAUT NAHAS EMPAT KENDERAAN...

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia