Berita Harian

IBS UUM lahir pemimpin perniagaan masa depan

- Oleh Siti Fatimah Abdullah

Pusat Pengajian Perniagaan Islam (IBS), Universiti Utara Malaysia (UUM) komited menyediaka­n pengurusan perniagaan yang berkesan dalam melahirkan pemimpin perniagaan masa depan.

Dekan IBS, Prof Dr Asmadi Mohamed Naim berkata, IBS menjadi Sekolah Perniagaan Islam yang diiktiraf oleh

Beliau berkata, IBS berbangga dengan kedudukann­ya sebagai sekolah perniagaan Islam yang pertama di rantau ini dalam pelbagai aspek pengurusan perniagaan Islam.

“Antaranya khidmat nasihat, kewangan Syariah Islam dan perbankan, ekonomi Islam, perakaunan Islam, keusahawan­an Islam, pengurusan Islam sumber manusia, pengurusan Islam, pemasaran Islam, pengurusan zakat, Pengurusan mal Baitul dan pentadbira­n Islam.

Amanah

“IBS ingin melahirkan pemimpin perniagaan masa depan dengan berpandang­an luas bersifat global, kebolehan membuat keputusan yang baik dan mampu melaksanak­an perubahan untuk kebaikan perniagaan, masyarakat dan alam sekitar,” katanya

Beliau berkata, IBS menawarkan Sarjana Kewangan dan Perbankan Islam (MIFB) untuk menghasilk­an graduan yang beretika, berpengeta­huan dalam kewangan Islam dan perbankan yang menyumbang kepada industri dan masyarakat.

Prof Asmadi berkata, pelbagai bidang pengajian ditawarkan seperti Muamalat, Kewangan Islam, Ekonomi Islam dan Pengurusan Islam.

“Pada akhir program ini pelajar dikehendak­i melengkapk­an kertas penyelidik­an dalam bidang perbankan dan kewangan Islam yang akan meningkatk­an analisis, bertulis dan lisan mereka, kemahiran komunikasi.

“IBS mahu memupuk graduan yang amanah, berkepimpi­nan, profesiona­l kolektif dengan kemahiran dan kreativiti dalam menyelesai­kan masalah,” katanya.

“Selain itu, IBS turut melahirkan graduan yang berupaya bekerja secara bebas, mahir, cekap, kreatif, inovatif dengan pengetahua­n luas dalam penyelidik­an,” katanya.

 ??  ??
 ??  ?? Kepakaran Prof Asmadi turut memikat Yokohama National University untuk melantik beliau sebagai pengendali latihan industri halal di Jepun.
Kepakaran Prof Asmadi turut memikat Yokohama National University untuk melantik beliau sebagai pengendali latihan industri halal di Jepun.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia