Berita Harian

Hamas henti serang Israel

-

ringkat minggu depan, lapor Alquds.

Sepanjang tiga bulan lalu, ‘isu layanglaya­ng’ ini kononnya menyebabka­n lebih 2,500 hektar kawasan di Israel musnah, kebanyakan tanah pertanian, rizab alam semula jadi, dan hutan.

Ikan peledak pada helang

Namun tidak dapat dipastikan jika Hamas juga akan menghentik­an serangan daripada pejuang Palestin di Gaza yang menggunaka­n burung atau mainan yang dilengkapi bahan letupan.

Selasa lalu, seekor helang yang hinggap di Israel didapati diikat dengan bahan peledak di kakinya.

Sementara itu, berpuluhpu­luh warga Syria yang mendekati Bukit Golan diduduki Israel untuk meminta bantuan perlindung­an susulan serangan tentera kerajaan Presiden Bashar Alassad, diarah pulang.

“Pulang sebelum sesuatu buruk berlaku. Jika anda mahu kami bantu, anda pulang semula ke tempat asal anda,” kata seorang pegawai tentera Zionis.

Operasi pindah penduduk

Dalam perkembang­an lain, puluhan bas dilaporkan tiba di dua perkampung­an yang taat setia dengan kerajaan Syria dan dalam operasi memindahka­n penduduk dalam kepungan pemberonta­k di barat laut, semalam, lapor media.

Komander dalam wilayah pakatan yang menyokong Bashar memberitah­u AFP, kirakira 6,000 orang akan berpindah dari perkampung­an Syiah iaitu alfoua dan Kefraya.

“Bas dan ambulans memasuki perkampung­an alfoua dan Kefraya bagi mengeluark­an orang yang terkepung,” kata agensi berita SANA. AGENSI

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia