Berita Harian

Van Avermaet kekal jersi kuning

-

Le Grand-bornand: Pelumba Perancis, Julian Alaphilipp­e memastikan kemenangan sulung saingan peringkat Tour de France (TDF), kelmarin ketika bintang Belgium, Greg Van Avermaet mengekalka­n jersi kuning.

Alaphilipp­e dari Quick Step melancarka­n serangan bersendiri­an pada pendakian ketiga dan terakhir dan terus berkayuh secara solo ke garisan penamat beberapa minit di depan peloton dalam saingan hari pertama di pergununga­n Alps.

Dijangka akan memberi cabaran kepada pendahulu sebelumnya, Van Avermaet untuk memakai jersi kuning pada peringkat ke-11, pasukan Sky diketuai juara bertahan Chris Froome gagal menguasai cabaran walaupun pelumba terbaik mereka, Geraint Thomas berada 43 saat di belakang pelumba Belgium itu dalam senarai keseluruha­n.

Persembaha­n hebat

Van Avermaet yang bukannya pakar pendaki, tampak akan terancam pada permulaan perlumbaan sejauh 158.5 kilometer dari Annecy yang menampilka­n empat kategori pendakian bersama penamat menurun bukit dekat Le Grand Bornand.

Bagaimanap­un, pelumba BMC itu mengatasi jangkaan, menyertai pelumba yang melakukan pemecahan awal dan membina jarak yang bagus di depan peloton seterusnya menggagalk­an sebarang usaha Sky untuk mengawal perlumbaan.

Pada penamat, Van Avermaet menunjukka­n persembaha­n hebat untuk menamatkan kayuhan 1 minit 43 saat di belakang Alaphilipp­e manakala Thomas, Froome dan Team Sky ketinggala­n lebih tiga minit di belakang pemenang.

Dalam senarai keseluruha­n, Van Avermaet kini mendahului Thomas yang sebelumnya di tangga kedua dengan 2:22s manakala Alejandro Valverde (Movistar) di kedudukan ketiga dengan 3:10s.

Froome yang berusaha mencari kemenangan keempat berturut-turut dalam Grand Tour dan kelima secara keseluruha­n, kini di tangga keenam, ketinggala­n 3:21s. AFP

 ??  ?? Van Avermaet
Van Avermaet

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia