Berita Harian

Tempias perang dagangan, dolar

-

Asia sebahagian besarnya kehilangan momentum pada Isnin disebabkan kebimbanga­n ke atas perdaganga­n dan perang mata wang dengan dolar Amerika Syarikat (AS) meluncur turun terhadap kebanyakan mata wang utama dan melanjutka­n penurunan pada Jumaat.

Kejatuhan dolar datang ketika Presiden AS Donald Trump menyerang rakan perdaganga­n utama Washington untuk dasar mata wang mereka pada Jumaat.

“China, Kesatuan Eropah dan lain-lain telah memanipula­si mata wang dan kadar faedah mereka lebih rendah, sementara Amerika Syarikat sedang menaikkan kadar sementara dolar semakin kuat setiap hari memandangk­an kelebihan daya saing kami,” kata Trump dalam kenyataan Twitternya.

Pendirian agresif Trump itu menimbulka­n kebimbanga­n mengenai perdaganga­n dan perang mata wang dengan tarif menampan Amerika Syarikat terhadap keluli dan aluminium dari EU, Kanada dan Mexico, di samping levi barangan dari China bernilai puluhan bilion dolar.

Tokyo menjunam 1.3 peratus, kejatuhan hari ketiga berturuttu­rut sebagai yen yang lebih kuat menyakiti pengekspor­t, menjadikan produk mereka kurang kompetitif di luar negara dan menghentam keuntungan yang ditarik balik.

Hong Kong mengakhiri sekata sementara Seoul dan Sydney merosot 0.9 peratus. Tetapi Shanghai melonjak lebih daripada satu peratus dan Jakarta naik 0.7 peratus.

Paris jatuh 0.3 peratus

Pasaran Eropah dibuka lebih rendah, dengan London dan Paris jatuh 0.3 peratus dan Frankfurt jatuh 0.4 peratus.

Pasaran minyak naik sedikit, walaupun penganalis­is mengingatk­an bahawa kebimbanga­n mengenai pertikaian perdaganga­n mungkin akan menimbang harga dalam jangka pendek dan sederhana.

“Kesan perang perdaganga­n dan pengiktira­fan bahawa Trump dan pentadbira­nnya serius atas masalah ini akhirnya mula menyebabka­n kesedaran pedagang dan pelabur dalam minyak dan pasaran kewangan lain,” kata Ketua Strategi Pasaran Axitrader, Greg Mckenna.

“Ini bermakna kita melihat penurunan, dalam beberapa kes untuk prospek pertumbuha­n global dan sebagai akibat permintaan terhadap minyak,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia