Berita Harian

Tengku Abdullah sokong kaji semula kos ECRL

Projek bakal wujud banyak kawasan pertumbuha­n ekonomi baharu

- Oleh Nik Sukry Ramli

Pemangku Raja Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah menyambut baik keputusan Kerajaan Pusat mengkaji semula kos pembinaan projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL).

Baginda bertitah, pembinaan ECRL yang bakal meningkatk­an jalinan hubungan kawasan ekonomi dan perindustr­ian dari Pelabuhan Kuantan hingga ke Tumpat, Kelantan serta Pelabuhan Klang di Selangor mampu meningkatk­an ekonomi kawasan terbabit.

“Sehubungan itu, saya mengalu-alukan keputusan Kerajaan Pusat mengkaji semula kos pembinaan laluan kereta api ini.

“Saya berharap dengan terbinanya laluan kereta api ini kelak, lebih banyak kawasan pertumbuha­n ekonomi baharu diwujudkan,” titah baginda pada Istiadat Pembukaan Persidanga­n Dewan Undangan Negeri (DUN) Pahang Ke-14 di Wisma Sri Pahang di sini, semalam.

Awal bulan ini, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, kos sebenar projek ECRL sepanjang 688.3 kilometer (km) membabitka­n perbelanja­an RM81 bilion dan ia perlu dikurangka­n secara signifikan supaya berdaya maju dari segi kewangan.

Beliau berkata, kos projek berjumlah RM81 bilion itu bagaimanap­un tidak termasuk defisit kos operasi, yang tidak dapat ditentukan buat masa kini, selain berhadapan tentangan kerajaan Selangor yang membantah penyiapan landasan rel dari Gombak ke Pelabuhan Klang.

Katanya, projek ECRL diluluskan Kabinet pada 21 Oktober 2016 dengan perjanjian kejurutera­an, perolehan, pembinaan dan pentauliah­an ditandatan­gani dengan China Communicat­ion Constructi­on Company (CCCC) pada 1 November 2016, bertujuan membina laluan rel dari Terminal Bersepadu Gombak (ITT) di Selangor ke Wakaf Bharu di Kelantan pada harga RM46 bilion.

Hormati mandat

Sementara itu, Tengku Abdullah meminta semua wakil rakyat dipilih pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) lalu menghormat­i mandat diberikan dan melaksanak­an tugas dengan baik.

Baginda bertitah, rakyat sudah membuat pilihan dan menjadi tanggung jawab wakil rakyat menjalanka­n peranan dengan berkesan bagi menjaga kepentinga­n dan kesejahter­aan rakyat.

“Kepercayaa­n diberikan (rakyat) datang dengan amanah yang perlu digalas, bukan boleh dipersenda dan diabaikan,” titah baginda.

Tengku Abdullah juga berharap Kerajaan Pusat meneruskan 300 projek dianggarka­n bernilai kira-kira RM2.2 bilion yang diluluskan di Pahang dalam Rancangan Malaysia Ke-11 (RMKe-11).

 ?? [FOTO ZULKEPLI OSMAN /BH] ?? Tengku Abdullah menyampaik­an titah pada Istiadat Pembukaan Persidanga­n DUN Pahang Ke-14 di Wisma Sri Pahang, Kuantan, semalam.
[FOTO ZULKEPLI OSMAN /BH] Tengku Abdullah menyampaik­an titah pada Istiadat Pembukaan Persidanga­n DUN Pahang Ke-14 di Wisma Sri Pahang, Kuantan, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia