Berita Harian

Awan bentuk topi di Gunung Kinabalu fenomena biasa

-

Kota Kinabalu: Pembentuka­n awan lentikular yang menyerupai kanta atau topi yang berlaku di puncak Gunung Kinabalu pagi kelmarin adalah fenomena biasa yang lazimnya terbentuk di sekitar gunung atau bukit.

Jurucakap Jabatan Meteorolog­i Sabah, berkata awan lentikular terbentuk akibat aliran udara lembap yang melalui penghalang seperti pergununga­n hingga menyebabka­n terjadinya pusaran yang membentuk awan berkenaan.

“Di sekitar kawasan pembentuka­n awan ini kegeloraan angin agak kuat dan kencang. Lazimnya, keadaan ini berbahaya kepada pesawat melalui kawasan berkenaan.

“Bagaimanap­un, ini adalah perkara biasa jika ada angin kencang dan ia tidak dikaitkan dengan mana-mana cuaca buruk. Ia seperti awan biasa cuma bentuknya seperti kanta,” katanya ketika dihubungi NSTP di sini, semalam.

Bentuk seperti pancake

Awan lentikular atau lenticular clouds adalah sejenis awan unik yang lazimnya terbentuk di sekitar bukit dan gunung hasil pergerakan udara di kawasan pergununga­n.

Awan itu berbentuk seperti piring terbang raksasa atau sesuatu mirip seakan-akan pancake.

Kelmarin, pembentuka­n awan lentikular di Gunung Kinabalu menjadi tumpuan khususnya orang ramai yang berada di sekitar Kundasang dan Pekan Nabalu, selain Kota Belud yang dapat melihat awan itu dengan jelas.

Ia turut viral di media sosial apabila mendapat perkongsia­n yang begitu banyak.

Petanda berlaku kemarau

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Malim Gunung Kinabalu, Junaydie Sihan, berkata pembentuka­n awan itu fenomena biasa.

“Orang di sini panggil awan itu sebagai sirung nabalu atau sigar nabalu (topi tradisiona­l) berdasarka­n bentuknya menyerupai penutup kepala (topi) tradisiona­l masyarakat Kadazandus­un.

“Bagaimanap­un, bagi penduduk sekitar Kundasang dan Pekan Nabalu, kejadian itu adalah tanda akan berlaku kemarau,” katanya.

 ??  ?? Pembentuka­n awan lentikular menyerupai kanta atau topi di puncak Gunung Kinabalu pagi semalam menjadi viral di media sosial.
Pembentuka­n awan lentikular menyerupai kanta atau topi di puncak Gunung Kinabalu pagi semalam menjadi viral di media sosial.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia