Berita Harian

Media diminta jaga imej Parlimen

-

Kuala Lumpur: Pengamal media diminta menjaga imej Parlimen dengan memastikan keselesaan Ahli Parlimen serta pelawat tidak terganggu sepanjang membuat liputan sidang Dewan Rakyat.

Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Mohamad Ariff Md Yusof, berkata tindakan segelintir wartawan yang enggan menggunaka­n ruang khas disediakan di lobi Parlimen menyebabka­n suasana hiruk-pikuk di kawasan itu.

Sehubungan itu, beliau meminta kerjasama wartawan memastikan suasana sedemikian, yang menjadi punca Yang Dipertua Dewan Rakyat sebelum ini, Tan Sri Pandikar Amin Mulia melarang media berada di kawasan lobi, tidak berulang.

“Ada yang masih menunggu Ahli Parlimen di hadapan pintu Dewan Rakyat serta menemu bual di tempat yang tidak ditetapkan, mengakibat­kan suasana lobi kembali seperti dulu.

Suasana hiruk-pikuk calar imej Parlimen

“Parlimen juga menerima tetamu luar negara hampir setiap hari. Suasana hiruk-pikuk dan tidak terkawal di lobi pasti akan mencalarka­n imej Parlimen dan negara, di samping keselamata­n dan keselesaan Ahli Parlimen perlu dilindungi dan dipertahan­kan.

“Saya optimis untuk mengekalka­n kebenaran media di lobi, namun tanpa kerjasama baik media, kami khuatir perubahan baik ini terpaksa ditarik balik suatu hari nanti jika peraturan dan arahan tidak diendahkan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perjumpaan Khas Pengarang Media Massa Bersama Yang Dipertua Dewan Rakyat di Parlimen, semalam.

Yang turut hadir, Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Mohd Rashid Hasnon dan Nga Kor Ming; Setiausaha Dewan Rakyat, Datuk Roosme Hamzah; Ketua Pentadbir Parlimen, Datuk Awang Alik Jeman; Pengarang Eksekutif Integrasi NSTP, M Thillinada­n serta Pengarang Kanan Integrasi NSTP, Najmuddin Najib.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia