Berita Harian

KWSP beli tiga logistik di Jerman

Di Eropah

- Oleh Kamarulzai­di Kamis

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) terus mengembang­kan segmen pelaburan hartanah luar negara, khususnya di Eropah dengan yang terbaru membabitka­n pembelian tiga kemudahan logistik di Jerman.

Pembelian berkenaan dibuat menerusi KWASA Goodman Germany, iaitu syarikat pelaburan bersama antara pengurus dana pencen itu dengan kumpulan hartanah bersepadu global, Goodman Group.

117.3 uta euro 5 . u a epa a

.

Ketua Pembiayaan Hartanah Dekabank, Amar Latif, berkata pembiayaan berkenaan menggambar­kan keupayaan bank berkenaan untuk mengatur dan menerbitka­n pinjaman berjumlah besar kepada firma hartanah berpengala­man untuk membeli hartanah premium di negara itu.

“Kami meninjau untuk mengembang­kan hubungan sedia ada dengan Goodman di Jerman dan menjangkak­an, untuk berunding lebih lanjut mengenai urus niaga seperti ini di dalam pasaran,” katanya.

Hartanah logistik

Bank berkenaan berkata, urus niaga itu membabitka­n pembelian sebuah hartanah logistik moden di Ergolding, Bavaria, yang akan disewa sepenuhnya kepada syarikat automotif terkemuka

, 20 . i m ahan d a , North

- n k dipajak an a g kepada et . e penyewaan an itu, Metro Group memiliki ruang logistik terbesar di Eropah dengan keluasan 235,000 meter persegi.

Difahamkan KWSP ketika ini meneruskan rancangan pengembang­an pelaburan dalam hartanah di rantau Eropah, dalam usaha memaksimum­kan pulangan.

Selain memiliki beberapa bangunan mewah di London, pada September tahun lalu, KWSP dilaporkan membeli dua aset logistik di Belanda dengan anggaran harga antara 95 juta pound (RM476.27 juta) hingga 100 juta pound (RM501.34 juta).

Yang turut menjadi sasaran pelaburan KWSP dalam hartanah adalah di Poland, apabila ia dilaporkan membeli bangunan pusat beli-belah terkemuka di negara itu yang dikenali sebagai Galeria Katowicka pada Mac lalu.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia