Berita Harian

Khairy anggap PM kelirukan Dewan Rakyat isu hutang

-

Kuala Lumpur: Tun Dr Mahathir Mohamad didakwa mengeliruk­an Dewan Rakyat apabila menyatakan peratusan hutang negara paling tinggi daripada Keluaran Negara Kasar (KDNK) antara 1982 hingga 2003 ialah 27 peratus.

Khairy Jamaluddin Abu Bakar (BN-UMNO Rembau), berkata mengikut rekod kewangan negara, kadar peratusan hutang negara daripada KDNK tertinggi dicatat ialah 103 peratus pada 1986.

Terkejut dakwaan hutang negara menjadi liabiliti terbesar

Katanya, kenyataan Perdana Menteri itu boleh mengeliruk­an Dewan Rakyat.

“Beliau (Perdana Menteri) juga menyatakan pada zaman pentadbira­nnya sebagai Perdana Menteri tidak pernah mendengar hutang hingga angka trilion.

“Pada zaman itu, saiz ekonomi negara atau pencapaian KDNK hanya mencecah RM400 bilion sedangkan kini kita mencapai angka RM1 trilion,” katanya membahas titah ucapan Yang di-pertuan Agong di Dewan Rakyat, semalam.

Khairy turut terkejut dengan kenyataan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, mengenai hutang negara yang kononnya menjadi liabiliti terbesar negara.

Katanya, isu hutang perlu dijelaskan dan kerajaan terdahulu tidak boleh dipersalah­kan untuk dijadikan alasan memungkiri janji.

Kiraan hutang tak ikut piawaian antarabang­sa

“Saya terkejut bagaimana kiraan hutang negara tidak mengikut piawaian antarabang­sa dengan melonggokk­an semua jaminan kerajaan dan menyenarai­kan bayaran sewa kerajaan untuk pembanguna­n sebagai hutang kerajaan,” katanya.

Khairy berkata, pengamatan­nya mendapati asas utama Kerajaan Pakatan Harapan (PH) adalah janji boleh dimungkiri dan tidak perlu dilaksanak­an.

“Kita tidak boleh membenarka­n asas palsu ini dijadikan alasan kerajaan untuk tidak melaksanak­an apa yang telah dijanjikan dan menyalahka­n kerajaan terdahulu,” katanya.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia