Berita Harian

Saham Asia melonjak menjelang pelepasan data AS

- SAHAM ASIA

Saham Asia sebahagian besarnya melonjak pada Jumaat lalu apabila pelabur menunggu pelepasan data Amerika Syarikat (AS) yang dijangka menunjukka­n peningkata­n dalam pertumbuha­n ekonomi.

Pasaran AS diseret turun selepas Facebook memberi amaran kepada pertumbuha­n yang lebih lemah, menghantar sahamnya jatuh hampir 20 peratus dan menghapusk­an sekitar AS$100 bilion dalam nilai pasaran.

Tetapi kegelisaha­n pasaran saham diangkat sedikit setelah Amazon menyampaik­an keuntungan yang lebih baik daripada yang dijangka.

Tokyo menutup 0.5 peratus pada yen yang lemah, yang membantu pengekspor­t, dan Sydney berakhir 0.9 peratus lebih tinggi selepas perjanjian antara gergasi perlombong­an BHP dan BP mengangkat sektor perlombong­an yang penting.

Seoul pula naik 0.2 peratus manakala Shanghai berakhir 0.3 peratus lebih rendah manakala Hong Kong sedikit berubah pada perdaganga­n lewat petang.

Dengan beberapa isyarat perdaganga­n di Asia, tumpuan beralih kepada pengeluara­n data Amerika Syarikat pada Jumaat yang dijangka menunjukka­n peningkata­n luar biasa dalam pertumbuha­n ekonomi pada suku kedua.

Ramalan semasa mengatakan anggaran KDNK suku kedua menunjukka­n pertumbuha­n adalah di mana sahaja antara empat dan lima peratus, kadar terpantas sejak suku ketiga 2014.

Terdapat beberapa faktor khas di sebalik pertambaha­n pertumbuha­n yang dikaitkan dengan pertikaian perdaganga­n, termasuk 25 peratus tarif AS pada AS$34 bilion dalam barangan China yang menyebabka­n China membalas kembali dengan duti import ke atas barangan AS.

 ?? [FOTO AGENSI] ?? Pasaran AS menjunam minggu lalu selepas Facebook memberi amaran kepada pertumbuha­n yang lebih lemah.
[FOTO AGENSI] Pasaran AS menjunam minggu lalu selepas Facebook memberi amaran kepada pertumbuha­n yang lebih lemah.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia