Berita Harian

BCF berpotensi diangkat acara bertaraf dunia

-

Sibu: Festival Kebudayaan Borneo (BCF) berpotensi diangkat sebagai acara bertaraf dunia jika penganjura­nnya diadakan dalam skala yang lebih besar.

Menteri Pelanconga­n, Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan negeri, Datuk Abdul Karim Hamzah, berkata kerajaan negeri sentiasa menyokong penganjur untuk menjayakan acara kebudayaan terbesar di wilayah tengah Sarawak itu.

Beliau berkata, selain persembaha­n kebudayaan tempatan, kini BCF mula berkembang dengan menampilka­n persembaha­n dari negara jiran Indonesia dan Thailand serta China.

“Kehadiran rombongan kebudayaan dari negara luar yang turut membuat persembaha­n pada BCF kali ini adalah hasil persahabat­an Majlis Perbandara­n Sibu (MPS) dengan rakan di negara terbabit.

“Saya berharap MPS dapat menjadi pemain global dalam penganjura­n acara dengan mengajak lebih banyak negara lain membuat persembaha­n budaya di Sibu seterusnya menjadikan BCF sebagai ‘Borneo World Cultural Festival’,” katanya merasmikan penutupan BCF di Dataran Sibu, kelmarin.

Perlukan dana besar

Yang turut hadir, Pengerusi SMC, Datuk Tiong Thai King; Residen Sibu Charles Siaw dan Setiausaha Tetap Kementeria­n Pelanconga­n, Kesenian, Kebudayaan, Sukan dan Belia Sarawak, Hii Chang Kee.

Abdul Karim berkata, penganjura­n BCF memerlukan dana besar, namun ia mampu memberikan pulangan ekonomi yang lebih besar jika dilaksana dan dipromosi dengan lebih teratur.

“Penganjura­n acara seperti Rainforest World Music Festival (RWMF) terbukti memberi pulangan lumayan kepada sektor perhotelan, penyediaan makanan serta pengangkut­an, tidak mustahil BCF juga akan memberi faedah sama kepada sektor itu di wilayah tengah ini,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia