Berita Harian

Tanduk bola berdepan risiko alami penyakit otak

-

London: Risiko bahaya menanduk bola kembali diperkatak­an apabila pakar kecederaan otak berkata, kanak-kanak di bawah usia 18 tahun tidak patut dibenarkan melakukann­ya.

Doktor Bennett Omalu, pakar pertama yang menemui bagaimana pemain bola sepak Amerika (American Football) mengalami penyakit otak ‘chronic traumatic encephalop­athy’ (CTE), memberitah­u BBC yang dia menyedari kenyataann­ya mungkin tidak dipersetuj­ui ramai.

“Kanak-kanak di bawah usia 18 tahun tidak boleh menanduk bola dalam bola sepak,” kata doktor 49 tahun dari Nigeria yang kini menjadi warga negara Amerika.

“Kanak-kanak bawah usia 12 hingga 14 perlu bermain bola sepak yang kurang sentuhan fizikal, yang sepatutnya diwujudkan untuk mereka. Kanak-kanak antara 12 dan 18 tahun boleh bermain tetapi tidak boleh menanduk bola.

Sains makin berkembang

“Saya tahu ia sukar untuk ramai orang tetapi sains semakin berkembang. Kita berubah mengikut masa. Masyarakat berubah. Sudah tiba masanya kita berubah untuk menukar sebahagian cara kita.”

Omalu, yang penemuanny­a berkenaan impak CTE ke atas pemain NFL timbul hasil autopsi ke atas bekas pemain Pittsburgh Steeler, Mike Webster pada tahun 2002, berkata menanduk bola adalah bahaya dan ia perlu dielakkan termasuk di peringkat profesiona­l.

“Ia tidak masuk akal untuk mengawal objek yang bergerak laju dengan kepala anda. Saya percaya, lama kelamaan, pada peringkat profesiona­l juga kita perlu ada had menanduk bola. Ia bahaya,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia