Berita Harian

Tekad jadi pemain kriket disegani

Nik Haikal Danial atlet termuda dalam pasukan kriket MSSM Kelantan

- Oleh Maria Uffa Zulkafeli

l

Biarpun baru berusia 13 tahun, kelebihan yang ada pada dirinya melayakkan personalit­i BH Minda minggu ini, berada sebaris dengan pemain utama pasukan Kriket Majlis Sukan Sekolah (MSSK) Kelantan bawah 18 tahun.

Nik Haikal Danial Nik Khairur Rijal mengakui walaupun berasa sedikit kekok, semangat berpasukan yang dipamerkan dalam kalangan pemain senior berjaya menghilang­kan perasaan janggal dalam dirinya.

Ikuti temu bual bersama-sama pelajar Tingkatan Satu Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tengku Indra Petra 1, Gua Musang, mengenai pembabitan dan pengalaman­nya dalam sukan berkenaan. tut di Sekolah Kebangsaan (SK) Dewan Besar Machang, Kelantan. Pembabitan aktif dalam sukan ini turut didorongi oleh kedua-dua ibu bapa yang juga meminati sukan kriket. Mereka sanggup mengorbank­an wang ringgit untuk membeli kelengkapa­n dan keperluan kriket saya. Sejak dari itu, saya bersama pasangan kembar semakin mencintai dunia kriket sehingga kini. Secara jujur, saya sangat teruja dan amat bersyukur apabila terpilih menyertai barisan utama pemain kriket MSSK bawah 18 tahun pada tahun ini. Lebih membanggak­an, apabila kami berjaya menjuarai Kejohanan Kriket Majlis Sukan Sekolah Malaysia (MSSM) yang berlangsun­g di Institut Pendidikan Guru (IPG) Kampus Kota Bharu, Kelantan, baru-baru ini. Walaupun saya adalah ahli pasukan paling muda, semua pemain senior sangat mesra dan sentiasa berkongsi ilmu permainan kriket dengan saya. Kemenangan ini menjadi permulaan terbaik dan pembakar semangat untuk saya berlatih dengan tekun dan fokus supaya terus maju sehingga ke peringkat antarabang­sa. Kejayaan rakan sepasukan, Muhammad Irfaq Wan Yusoff yang dianugerah­kan pemain terbaik keseluruha­n kejohanan, turut menjadi sumber inspirasi buat saya. Kapten pasukan kriket India, Virat Kholi merupakan pemain yang amat saya kagumi. Beliau adalah pemain kriket yang hebat, sentiasa fokus dan berdisipli­n. Menjadikan­nya sebagai idola, saya bertekad pada diri untuk berusaha gigih supaya dapat menjadi pemain kriket disegani sepertinya suatu hari nanti. Setiap kali menyertai latihan pusat atau pertanding­an, saya tidak akan lupa membawa buku latihan dan nota untuk mengulang kaji pelajaran ketika waktu lapang. Guru pengiring juga sentiasa membantu kami dalam pelajaran. Sudah semestinya saya menanam cita-cita ingin menjadi pemain kriket kebangsaan suatu hari nanti, sekali gus mengharumk­an nama negara sehingga ke peringkat antarabang­sa. Saya berharap kejayaan dalam sukan kriket pada masa akan datang turut berupaya menjadi inspirasi buat barisan pemain kriket yang lain.

 ??  ?? meraikan kejayaan bersama-sama pasukan kriket Kelantan yang menjuarai Kejohanan Kriket MSSM, baru-baru ini. Nik Haikal Danial
meraikan kejayaan bersama-sama pasukan kriket Kelantan yang menjuarai Kejohanan Kriket MSSM, baru-baru ini. Nik Haikal Danial
 ??  ??
 ??  ?? Nik Haikal Danial (duduk, tiga dari kiri)
Nik Haikal Danial (duduk, tiga dari kiri)

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia