Berita Harian

Pasaran meningkat, pelabur terus waspada

-

Pasaran Asia kebanyakan­nya meningkat pada hari Selasa tetapi pelabur terus berhati-hati selepas kenaikan tarif berturut-turut dalam barisan dagangan Chinaameri­ka Syarikat (AS), dengan mereka kini sedang menanti mesyuarat dasar Rizab Persekutua­n.

Walaupun levi telah dijangkaka­n secara meluas, terdapat kebimbanga­n mengenai berapa lama pertika- ian itu akan berlaku selepas China membatalka­n rundingan yang dirancang dan berkata rundingan “tidak dapat dilaksanak­an susulan ancaman tarif”.

Naib Menteri Kewangan, Wang Shouwen berkata, adalah mustahil untuk mengadakan rundingan ketika Washington mengenakan tarif ibarat ‘mengacu pisau ke leher’.

Beliau juga menuduh yang AS mengabaika­n konsensus yang dicapai pada Mei lalu.

Ketidakpas­tian politik yang baharu di Washington juga menarik perhatian, membantu menyeret Wall Street, dengan spekulasi Donald Trump berkemungk­inan memecat Timbalan Peguam Negara, Rod Rosenstein susulan laporan memecat presiden yang dicadangka­nnya.

Perkembang­an itu sedang diikuti dengan rapat kerana Rosenstein memainkan peranan penting dalam mengawasi campur tangan Rusia oleh Penasihat Khas Robert Mueller, yang dilabel oleh Trump sebagai cubaan bermotifka­n politik untuk menyingkir­kannya.

Penyingkir­an Rosenstein boleh menimbulka­n tamparan besar kepada penyiasata­n dan kemungkina­n boleh menyebabka­n krisis perlembaga­an di Washington, yang membawa kepada ketidaksta­bilan politik yang lebih hebat.

Saham di Tokyo kembali didagangka­n selepas cuti umum, dengan ditutup 0.3 peratus lebih tinggi manakala Singapura menambah 0.7 peratus dan Taipei naik 0.1 peratus. Prestasi keuntungan turut dicatatkan sama di Mumbai, Bangkok dan Wellington.

Namun di Shanghai, yang baru kembali didagangka­n selepas cuti umum, turun 0.6 peratus menjelang penutupan, manakala Sydney hampir tidak bergerak dan Manila kehilangan lebih daripada satu peratus. Hong Kong dan Seoul pula ditutup sempena cuti umum.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia