Berita Harian

Sultan Nazrin lancar modul Fiqh Kesihatan, buku hadis

-

Ipoh: Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah, berkenan melancarka­n modul Fiqh Kesihatan dan buku Hadith Nailul Marram Fi Ghazawati Khairil Anam, di sini,

semalam.

Modul Fiqh Kesihatan, yang memfokuska­n pada aspek pemakanan dan kecergasan serta buku Hadith Nailul Marram Fi Ghazawati

Khairil Anam, membabitka­n hadis jihad, akan dijadikan buku pengajian dalam kuliah agama di semua masjid di negeri ini.

Baginda melancarka­n keduadua bahan pengajian itu pada Majlis Anugerah Kecemerlan­gan Pendidikan Islam Peringkat Negeri Perak di Dewan Saidina Abu Bakar, Institut Tadbiran Islam Perak (INTIM), di sini.

Raja Permaisuri Perak, Tuanku Zara Salim, turut berkenan berangkat ke majlis itu. Yang hadir sama, Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu; Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria dan Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIPK), Datuk Mohd Yusop Husin.

300 hadis terpilih

Sultan Nazrin turut berkenan menyampaik­an anugerah kecemerlan­gan kepada 31 penerima dan Sijil Pengajian Masjid Negeri Perak kepada 26 penerima, selain penghargaa­n kepada 17 hafiz dan hafizah muda yang menghafaz 30 juzuk al-quran.

Sementara itu, Mohd Yusop berkata, buku hadis jihad yang mengandung­i lebih 300 hadis terpilih berkaitan jihad adalah usaha pihaknya dalam memberi pemahaman yang jelas kepada masyarakat mengenai konsep jihad yang sebenarnya.

“Sekarang ini ramai yang melihat jihad hanya sekadar peperangan sedangkan ia luas maknanya dan kita akan cuba mengubah persepsi masyarakat dalam melihat jihad yang sebenarnya.

“Membasmi kemiskinan juga adalah jihad, membasmi kejahatan juga jihad bukan sekadar peperangan.

“Buku ini adalah satu cara untuk kita mengelakka­n tanggapan yang salah khususnya Islam itu sendiri mengenai konsep jihad,” katanya.

 ?? [FOTO L MANIMARAN/BH] ?? Sultan Nazrin diiringi Ahmad Faizal berkenan melancarka­n Modul Fiqh Kesihatan dan Buku Hadith Nailul Marram Fi Ghazawati Khairil Anam pada Majlis Anugerah Kecemerlan­gan Pendidikan Islam Peringkat Negeri Perak di INTIM, Ipoh, semalam.
[FOTO L MANIMARAN/BH] Sultan Nazrin diiringi Ahmad Faizal berkenan melancarka­n Modul Fiqh Kesihatan dan Buku Hadith Nailul Marram Fi Ghazawati Khairil Anam pada Majlis Anugerah Kecemerlan­gan Pendidikan Islam Peringkat Negeri Perak di INTIM, Ipoh, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia