Berita Harian

Saham Shanghai kembali pulih

-

Asia kebanyakan­nya bercampur semalam, dengan Shanghai melantun semula daripada kerugian selepas langkah campur tangan agensi kewangan utama China.

Komisen sekuriti dan pengawal perbankan, dibuat untuk meningkatk­an keyakinan terhadap ekuiti China dan muncul apabila data menunjukka­n pertumbuha­n dalam ekonomi dua negara lembab pada sembilan tahun.

Pelabur global berdepan beberapa masalah dalam beberapa bulan kebelakang­an ini, termasuk kenaikan kadar faedah Amerika Syarikat (AS), ketegangan geopolitik dan kon- flik perdaganga­n China-as.

Malah jangkaan Rizab Persekutua­n akan menaikkan kos pinjaman untuk beberapa waktu juga ditimbang, membantu menghantar ketiga-tiga indeks utama di New York turun mendadak pada Khamis.

Keputusan Setiausaha Perbendaha­raan AS, Steven Mnuchin untuk menarik keluar dari sidang kemuncak pelaburan besar di Arab Saudi menambah ketidakped­ulian kerana ia adalah petunjuk paling jelas AS menjauhkan diri dari Riyadh atas kehilangan seorang wartawanny­a di Turki.

Kerugian terbabit merebak ke Asia pada awal dagangan, dengan kelembapan di China yang memberi perhatian lebih lanjut.

Ekonomi berkembang 6.5 peratus pada tahun pada suku ketiga, kadar paling lemah sejak 2009.

Angka-angka itu selaras dengan ramalan dalam tinjauan tetapi jauh lebih perlahan daripada 6.7 peratus yang dilihat dalam tiga bulan sebelumnya.

Selepas memulakan hari dalam wilayah negatif, Shanghai mengakhiri dagangan Jumaat pada 2.6 peratus lebih tinggi, manakala Hong Kong juga naik kepada 0.4 peratus.

Pasaran serantau yang lain juga menimbulka­n kerugian awal atau berakhir dengan keuntungan. Seoul menambah 0.4 peratus tetapi Sydney dan Singapura masingmasi­ng turun 0.1 peratus, sementara Taipei turun 0.4 peratus dan Jakarta menurun 0.1 peratus.

Wellington dan Mumbai keduaduany­a satu peratus lebih rendah.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia