Berita Harian

Guru jadi contoh transforma­si PAK-21

-

Kuala Lumpur: Transforma­si pendidikan pada peringkat sekolah perlu bermula daripada tenaga pengajar yang menjadi suri teladan kepada pelajar pada masa kini.

Pengarah Pendidikan Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutua­n Kuala Lumpur (JPWPKL), Ismail Musa, berkata transforma­si itu termasukla­h pengurusan bilik guru ke arah Pembelajar­an Abad ke-21 (PAK-21).

Beliau berkata, guru tidak seharusnya hanya memfokuska­n aspek kelas PAK-21 untuk pelajar sehingga terlupa akan ruangan sendiri di bilik guru menyebabka­n pelajar tidak bersungguh-sungguh membuat perubahan.

“Perubahan dalam diri pelajar adalah bermula daripada guru di sekolah, justeru jadikan pembaharua­n positif ini sebagai contoh terbaik kepada pelajar seterusnya mewujudkan suasana kondusif di setiap sudut sekolah termasukla­h bilik guru dan Pusat Sumber Abad ke -21,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Anugerah Teknologi Pendidikan dan Tokoh Nilam peringkat WPKL di Auditorium Bahagian Teknologi Pendidikan (BTP) Kementeria­n Pendidikan (KPM) di sini, semalam.

Tokoh Nilam

Yang turut hadir ialah Ketua Penolong Pengarah BTP WPKL, Zainuddin Othman; Timbalan Pengarah Pendidikan, Pejabat Pendidikan Wilayah Keramat, Asiah Husin; Timbalan Pegawai Pendidikan Pejabat Pendidikan Wilayah Sentul, Radzita Radzi dan Ketua Sektor Pembestari­an Sekolah BTP KPM, Dr Suhaimi Kadir.

Sebanyak 28 kategori dipertandi­ngkan termasuk Tokoh Nilam Sekolah Rendah dan Menengah bagi Bahasa Melayu dan Inggeris.

Sementara itu, Murid Tahun 5 Sekolah Kebangsaan (SK) Convent Sentul 1, Siti Fatimatuzz­ahro Saiful Bahari muncul Johan Tokoh Nilam peringkat WPKL bagi kategori Bahasa Melayu Sekolah Rendah, manakala Amanda Khan Nazim Khan (SK Bukit Damansara) Tokoh Nilam Bahasa Inggeris.

 ?? [FOTO ROSELA ISMAIL/BH] ?? Ismail (dua dari kiri) menyampaik­an anugerah kepada Amanda Khan pada Majlis Anugerah Teknologi Pendidikan dan Tokoh Nilam peringkat WPKL di Kuala Lumpur, semalam.
[FOTO ROSELA ISMAIL/BH] Ismail (dua dari kiri) menyampaik­an anugerah kepada Amanda Khan pada Majlis Anugerah Teknologi Pendidikan dan Tokoh Nilam peringkat WPKL di Kuala Lumpur, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia