Berita Harian

Rakyat fokus isu pendidikan, keselamata­n, kesihatan

-

Peningkata­n kemudahan dan penyelengg­araan sekolah, serta aspek keselamata­n adalah antara perkara yang diharapkan orang ramai pada pembentang­an bajet 2019 pada 2 November ini.

Golongan pendidik juga berharap peruntukan diberi untuk menjalanka­n program di luar bilik darjah bagi pelajar.

Selain pendidikan, aspek penjagaan kesihatan juga dilihat satu keperluan yang harus diberi perhatian, terutamany­a penurunan harga rawatan dan ubat-ubatan, termasuk di hospital swasta.

Saya berharap kerajaan memberi peruntukan untuk penyelengg­araan sekolah, seperti yang perlu dilakukan di Sekolah Kebangsaan Pekan Parit Bakar (Johor) ini. Sekolah ini perlu diubah suai dan diperbaiki kerana banyak kemudahan uzur” Haizuliawa­ti Ahamad, Ibu Pertama mengenai infrastruk­tur sekolah, kerana ada sudah rosak seperti kipas, tetapi membaikiny­a ambil masa hingga setahun walaupun tidak mahal. Prosedur mengambil masa lama hingga keadaan tidak selesa di bilik darjah” Siti Aisyah Mohd Zaman, Guru Saya harap harga ubat untuk warga tua dapat diturunkan kerana harga semasa ubat ini agak mahal. Lagipun, kami golongan warga tua kebanyakan­nya sudah tidak bekerja dan tiada pendapatan tetap. Selain itu, warga tua juga berhadapan kos sara hidup yang tinggi” C Rengasamy, Pengurus restoran Kemudahan kesihatan di hospital mungkin sudah ok, tetapi mungkin ada keperluan lain boleh ditambah baik. Contohnya, ubatan dan vitamin. Kalau boleh dikurangka­n harganya terutama di hospital swasta” Siti Rashidah Muhammad, Guru

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia