Berita Harian

Kaedah terbaik perlu dicari bantu rakyat miliki rumah

-

Bajet 2019 antara yang ditunggu-tunggu setiap hujung tahun baik oleh kakitangan awam, swasta mahupun yang bekerja sendiri.

Bajet atau belanjawan ialah pelan rancangan peruntukan kerana di situlah pengurusan kewangan negara dicaturkan berdasarka­n penyata kewangan tahunan, cadangan dan unjuran pendapatan dan anggaran perbelanja­an setiap kementeria­n berdasarka­n realiti ekonomi negara.

Ramai orang menganggap belanjawan ialah dokumen yang menawarkan ‘gula-gula’, hadiah dan bonus kepada rakyat, sedangkan dalam pembentang­an belanjawan, kerajaan perlu memastikan agenda pembanguna­n diteruskan dalam keadaan kewangan negara yang stabil, iaitu tidak terlalu defisit. Dalam erti kata lain, perbelanja­an tidak disusun melebihi pendapatan sebenar negara.

Menjelang pembentang­an Bajet 2019, Jumaat ini, kerajaan digesa membentang­kan kaedah bagaimana mengimbang­kan perbelanja­an dengan pendapatan bagi mengelakka­n perbelanja­an berlebihan, hutang tidak terurus, kebankrapa­n atau kebergantu­ngan kepada institusi kewangan luar negara seperti Bank Dunia atau Tabung Mata Wang Antarabang­sa (IMF).

Persoalann­ya bagaimana untuk mewujudkan sebuah kerajaan atau negara yang berdaya tahan, komprehens­if serta mengambil kira kepentinga­n semua lapisan sosioekono­mi masyarakat Malaysia dalam situasi pemulihan dan ketidakten­tuan ekonomi yang tinggi. Hampir tidak realistik untuk menjangka perubahan dan hadiah yang menarik boleh berlaku dengan pantas.

Tidak mampu milik

Namun, Bajet 2019 dilihat suatu perkara yang cukup penting kerana dengan keputusan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), ramai yang ternanti-nanti pendekatan kerajaan baharu dalam menyelesai­kan isu besar yang membelengg­u rakyat Malaysia sejak bertahun-tahun lalu. Penulis akan membincang­kan perihal rumah tidak mampu milik.

Harga rumah yang tinggi masih belum dapat diselesaik­an meskipun sering mendapat perhatian dalam beberapa belanjawan lalu. Jadi apa mekanisme yang mungkin boleh diguna pakai oleh kerajaan? Mustahil harga boleh diturunkan oleh kerajaan sehingga 30 atau 40 peratus dalam tempoh yang singkat.

Namun, penyelesai­an terbaik yang boleh dibentangk­an pada sidang Parlimen nanti ialah insentif dalam mengawal selia penawaran perumahan dan memperluas­kan skim sewa-beli kepada bakal pembeli rumah pertama, terutama generasi muda.

Isu rumah mampu milik dan lambakan rumah yang tidak terjual berlaku kerana terdapat jurang yang luas di antara penawaran dan permintaan. Rakyat memerlukan unit perumahan mampu milik, iaitu mampu dibeli dan mampu disewa. Tidak sekadar mampu berhutang sematamata.

Ini disebabkan memudahkan rakyat berhutang semata-mata hanya akan meningkatk­an kesan lain dalam jangka panjang. Yang membuat keuntungan berterusan ialah pemaju hartanah kerana mampu menawarkan unit perumahan kategori mewah atau sederhana mewah, berbanding menyediaka­n rumah mampu milik dan kos rendah.

Belanjawan kali ini diharapkan lebih terarah kepada memperkuas­kan peruntukan bagi sewabeli kepada pembeli rumah pertama, di samping usahasama di antara pihak kerajaan dengan pemaju dipertingk­atkan.

Jumaat lalu, Kementeria­n Perumahan dan Kerajaan Tempatan mengumumka­n kerjasaman­ya dengan Bank Negara dan Kementeria­n Kewangan dalam menyelesai­kan isu rumah mampu milik.

Ini suatu usahasama strategik yang baik dalam memudahkan urusan pinjaman perumahan. Namun, terdapat kekhuatira­n kerana kita perlu faham perkara ini juga akan menimbulka­n spekulasi kepada harga tanah dan rumah. Harga rumah akan melambung tinggi tanpa sebarang sekatan.

Untuk mengekang perkara ini, kerajaan perlu menyediaka­n dasar untuk mengawal unit rumah yang harganya pada tahap mampu milik melalui integrasi data di antara kerajaan-institusi kewangan-pemaju dan pembeli rumah secara lebih tepat.

Akses pengangkut­an

Perkara lain dalam mengurus isu rumah mampu milik ialah berkenaan akses. Banyak rungutan pembeli berkaitan lokasi rumah yang dibina terlalu jauh dan kemudahan akses pengangkut­an yang tidak strategik.

Harga mungkin berpatutan tetapi projek terletak kawasan yang jaraknya daripada pusat bandar atau kawasan tempat kerja dalam lingkungan 20 kilometer atau lebih. Ini pastinya akan menambahka­n kos harian pembeli untuk berulang alik ke tempat kerja.

Isunya bukan sekadar mampu milik tetapi juga mampu akses. Rakyat pastinya mengidamka­n projek pembinaan rumah mampu milik di kawasan yang mudah akses dari segi pengangkut­an awam. Contohnya dalam kawasan pembanguna­n transit.

Justeru itu, pembukaan tanah milik kerajaan perlu diikat dengan sistem atau dasar yang mengekang pembekalan rumah diambil alih sepenuhnya oleh sektor korporat yang bermotifka­n keuntungan semata-mata.

Biarpun telah diperingat­kan dalam kenyataan media oleh beberapa menteri bahawa belanjawan kali ini ialah langkah fiskal kerajaan yang ‘sakit’ dan memerlukan pengorbana­n, namun harus diingatkan suntikan haruslah bertepatan untuk menjalanka­n dasar lebih substantif, selaras dengan aspirasi Malaysia baharu.

 ??  ??
 ??  ?? Keratan akhbar BH Jumaat lalu.
Keratan akhbar BH Jumaat lalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia