Berita Harian

Wanita disyaki sakit mental cedera 2 budak

Mangsa kena tendang, ditarik rambut hingga tercabut di sebuah pasar raya

- Oleh Amran Yahya

Dua kanak-kanak diserang seorang wanita dipercayai pesakit mental, termasuk rambut ditarik hingga tercabut dan ditendang, di sebuah pasar raya di sini, Khamis lalu.

Menceritak­an kejadian itu, Zairi Yusoh, 36, berkata beliau membawa anaknya, Nur Damia Qistina, 5, dan anak saudara, Nur Elisya Zaidi, 2, ke premis terbabit untuk membeli barang dapur pada jam 5.15 petang.

“Sebaik tiba di pasar raya, saya makan di medan selera dan membiarkan anak serta anak saudara bermain di bahagian permainan elektronik. Ketika sedang makan, saya terkejut mendengar jeritan Nur Damia.

Terkam mangsa

“Saya bergegas ke sana dan mendapati seorang wanita tidak dikenali sedang menerkam mereka,” katanya di rumahnya di Kampung Baru Condong, Juasseh Tengah, semalam.

Zairi berkata, beliau segera cuba meleraikan, tetapi wanita terbabit menarik segenggam rambut anaknya sehingga tercabut dan berlaku pergelutan.

“Tidak cukup dengan itu, wanita terbabit menendang perut anak saudara saya menyebabka­n orang ramai datang membantu,” katanya.

Zairi berkata, beliau difahamkan wanita berusia 20-an itu pesakit mental, namun yang dikesalkan ialah bapanya turut berada di medan selera terbabit.

“Sebagai bapa, lelaki berkenaan sepatut memantau pergerakan anaknya itu, tambahan pula tahu dia pesakit mental. Lebih dikesalkan, lelaki itu tidak meminta maaf biarpun menyaksika­n kejadian berkenaan,” katanya.

Beliau berkata, wanita itu kemudian ditahan polis susulan panggilan oleh orang awam, manakala dirinya turut membuat laporan di Balai Polis Melang, di sini, pada jam 6.18 petang.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuala Pilah, Superinten­dan Haslah Bachok mengesahka­n menerima laporan dan wanita terbabit diserahkan kepada pihak Hospital Tuanku Ampuan Najihah (HTAN) selepas ditahan.

“Kertas siasatan bagaimanap­un tidak dibuka kerana suspek adalah pesakit mental,” katanya ketika dihubungi NSTP.

 ?? [FOTO AMRAN YAHYA /BH] ?? Zairi menunjukka­n cara rambut Nur Damia Qistina ditarik seorang wanita di sebuah pasar raya di Kuala Pilah, Khamis lalu.
[FOTO AMRAN YAHYA /BH] Zairi menunjukka­n cara rambut Nur Damia Qistina ditarik seorang wanita di sebuah pasar raya di Kuala Pilah, Khamis lalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia