Berita Harian

Contohi pendekatan hikmah Nabi Musa dalam berdakwah

-

bukan hanya mendustaka­n-nya, bahkan mengaku sebagai tuhan, sekali gus menjadi tingkat kekufuran paling tinggi.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof, mengadakan lawatan rasmi ke sana, kami diizinkan mengadakan kunjung hormat.

Tujuan asal bertemu adalah untuk menyampaik­an hasrat Kerajaan Malaysia untuk mengundang beliau mengadakan lawatan rasmi ke negara ini. Selain itu, beberapa isu sampingan turut kami sampaikan buat pengetahua­n beliau.

Antara paling terkesan adalah apabila kami menyampaik­an masalah pendaftara­n 94 pelajar Malaysia di Shoubra, Al-azhar yang tertangguh hampir tiga bulan kerana masalah tapisan keselamata­n Kerajaan Mesir.

Kami katakan perkara itu sudah kami sampaikan kepada beliau melalui perutusan surat sejak sekian lama tetapi belum ada sebarang jawapan. Dengan bersahaja beliau menjawab, sebenarnya isu itu bukanlah masalah besar.

“Mengapa kamu semua tidak datang bertemu lebih awal? Mengapa hanya mengutus surat dan menunggu sedangkan saya sentiasa membuka pintu pejabat untuk sesiapa sahaja, mendengar masalah apa sahaja.” Agak terpukul juga kami dengan kata-katanya.

Keesokanny­a, pegawai kami di Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah memaklumka­n Sheikh AlAzhar sudah mengarahka­n 94 pelajar tertangguh pendaftara­n selama ini, memulakan pengajian serta-merta.

Kuasa menyantuni

Inilah yang saya katakan kuasa menyantuni. Dalam apa keadaan sekalipun, pendekatan menyantuni adalah terbaik. Suatu masalah yang hampir mustahil diselesaik­an, boleh diselesaik­an dengan kuasa bertemu dan berbincang.

Pendekatan itu juga digunakan Mujahid ketika menangani pelbagai isu dan persoalan dibangkitk­an pelajar Malaysia di Mesir ketika sesi bertemu pelajar. Walaupun seketika ada isu panas dibangkitk­an, dengan kuasa menyantuni - berbincang dan bermuzakar­ah - akhirnya kelihatan pelajar dapat menerima apa disampaika­n.

Justeru, saya meyakini dan akan terus berpegang dengan pendekatan melebar risalah, menyantuni ummah kerana ia selaras saranan Ilahi, meneladani sunah nabi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia