Berita Harian

Federer nyaris diaibkan

-

Basel, Switzerlan­d: Roger Federer bergelut mara ke separuh akhir kejohanan Dalam Dewan Switzerlan­d awal pagi semalam apabila pilihan utama itu mengatasi kesilapan demi kesilapan sebelum menundukka­n Gilles Simon 7-6 (7/1), 4-6, 6-4.

Federer tidak berada di kemuncak prestasiny­a sepanjang minggu di Basel dan dia memerlukan lebih dua setengah jam sebelum mengekang ancaman pemain veteran Perancis itu.

“Saya sentiasa gembira bila menang. Saya gembira saya berjuang seperti ini,” kata Federer.

“Banyak break, persembaha­n turun naik. Tapi saya tetap tenang dan melaksanak­an tugas itu. Saya rasa lega sekarang.”

Perlu lebih tangkas

Pemain pilihan kesayangan penonton itu tidak pernah berasa selesa bertemu lawannya itu biarpun rekod pertemuan memihak kepadanya apabila menang enam pertemuan terakhir mereka.

Dia terpaksa bangkit dalam semua tiga set sebelum layak ke separuh akhir kali ke-14 pada kejohanan yang menyaksika­n dia bermula sebagai pengutip bola.

Juara Grand Slam 20 kali itu perlu lebih tangkas pada separuh akhir menentang pemain muda dari Russia, Daniil Medvedev yang menewaskan Stefanos Tsitsipas 6-4, 3-6, 6-3. Kedua-dua pemain itu memenangi gelaran pada musim luruh ini.

“Ia pasti satu cabaran tapi saya teruja untuk melihat bagaimana saya menghadapi­nya esok, bermain menentang pemain muda,” kata Federer.

 ??  ?? Roger Federer
Roger Federer

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia