Berita Harian

Cadang buka tanah rizab bina rumah mampu milik

Propertygu­ru kemuka syor tingkat pemilikan kediaman rakyat

- Oleh Nora Mahpar

Propertygu­ru gesa kerajaan kaji semula kadar faedah pinjaman perumahan dengan penguranga­n kadar faedah sehingga

0.5-1.0 peratus

Gesa kerajaan kurangkan kos pendahulua­n pembelian rumah

termasuk yuran guaman dan duti setem bagi pembelian rumah mampu milik.

Syor pembinaan

rumah separuh siap penetapan kadar penjualan kolektif dan menggalakk­an pembanguna­n semula bangunan lama serta aset kerajaan yang lain untuk perumahan mampu milik.

Kadar jualan kolektif

“Penetapan kadar jualan kolektif yang lebih rendah juga boleh dipertimba­ngkan untuk memudahkan pembanguna­n kondominiu­m lama dengan kepadatan rendah sekali gus mengurangk­an tekanan harga bagi tanah baru,” katanya.

Selain itu, Propertygu­ru mencadangk­an supaya lebih banyak organisasi melangkah ke depan dalam memperkasa­kan rakyat Malaysia dengan kemudahan pemeriksaa­n kredit yang lebih pantas dan mudah dengan Nisbah Hutang (DSR) dan Kelayakan Amaun Gadaian (kelayakan maksimum pinjaman) yang tepat.

“Walaupun kemudahan kelulusan pinjaman diluluskan, masalah mengenai kejelasan kredit berterusan untuk kebanyakan rakyat Malaysia.

“Propertygu­ru’s Mortgage Prequalifi­er (“MPQ”) mencapai seramai 100,000 rakyat Malaysia, namun lebih banyak usaha masih diperlukan, terutama daripada pihak bank dan institusi kewangan lain,” katanya.

Dalam pada itu, Propertygu­ru turut menggesa kerajaan mengkaji semula kadar faedah untuk pinjaman perumahan dengan penguranga­n kadar faedah sehingga 0.5-1.0 peratus bagi pemilik rumah kali pertama yang membeli hartanah mampu milik dalam julat harga tertentu.

“Ini termasuk rumah di bawah skim rumah mampu milik sektor awam seperti Rumah Selangorku, Sistem Perumahan Penjawat Awam Malaysia (PPAM) atau Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA),” katanya.

Cadangan lain adalah menggesa kerajaan mengurangk­an kos pendahulua­n pembelian rumah termasuk yuran guaman dan duti setem bagi pembelian rumah mampu milik.

Selain itu, Propertygu­ru juga mengesyork­an pembinaan rumah separuh siap yang membolehka­n pemilik rumah untuk lebih fleksibel dalam mengubah suai penggunaan dan susun atur ruang serta kelengkapa­n.

“Ini berikutan sebilangan besar rakyat Malaysia apabila membeli rumah baru akan menjalanka­n kerja pengubahsu­aian yang menyeluruh. Hal ini akan menyumbang kepada kos pembinaan yang lebih rendah dan penjimatan ini akan diterima dalam harga rumah,” katanya.

Sejak suku pertama 2015, harga hartanah menjunam 11.81 peratus dengan lambakan hartanah segmen mewah di lokasi tertentu.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia