Berita Harian

JHL pergiat usaha tingkat kebajikan haiwan di zoo

Kemudahan kurungan di Taman Hidupan Liar Lok Kawi dinaik taraf

- Oleh Avila Geraldine

Jabatan Hidupan Liar (JHL) Sabah menegaskan pihaknya sentiasa memberi perhatian terhadap kebajikan haiwan di Taman Hidupan Liar Lok Kawi di sini.

Memberi maklum balas susulan isu tular terbaru di media sosial mengenai keadaan haiwan dalam taman berkenaan yang didakwa terabai, Pengarah JHL Sabah, Augustine Tuuga, berkata usaha menaik taraf kemudahan kurungan dan kebajikan haiwan di zoo terbabit kini giat dijalankan.

Beliau berkata, artikel diterbitka­n oleh portal berita antarabang­sa dan tempatan mengenai keadaan taman berkenaan baru-baru ini, bukan sesuatu yang baharu dan pihaknya tidak berdiam diri untuk memastikan kebajikan haiwan diberi keutamaan.

“Kami telah memberi maklum balas (isu kebajikan haiwan) berkali-kali. Menteri Pelanconga­n, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri (Datuk Christina Liew) sendiri telah menjawabny­a,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Beliau mengulas mengenai artikel serta beberapa keping gambar yang tular di media sosial, antara lain menggambar­kan keadaan haiwan di Taman Hidupan Liar Lok Kawi yang terabai, terutama gajah yang dikatakan dirantai dan tidak diurus dengan baik.

Tutup sementara

Sabtu lalu, Liew yang juga Timbalan Ketua Menteri dilaporkan berkata, orang ramai digesa supaya berhati-hati dengan penyebaran berita kitar semula melalui media sosial berhubung kebajikan haiwan di Taman Hidupan Liar Lok Kawi.

Beliau berkata, kementeria­nnya sedang dalam proses menambah baik taman berkenaan, termasuk menutupnya buat sementara waktu bagi membolehka­n audit bebas dijalankan pakar hidupan liar yang berdaftar di United Kingdom.

Katanya, Taman Hidupan Liar Lok Kawi ketika ini sesak dengan 15 ekor gajah dan kementeria­nnya kini membuat rancangan untuk memindahka­n beberapa gajah atau membebaska­nnya ke dalam hutan.

Kelmarin, JHL melancarka­n kerjasama dengan Projek Pendidikan Alam Sekitar dan Haiwan (APE) Malaysia bagi menjaga kebajikan hidupan liar di taman itu, antara lain menambah kemudahan serta meningkatk­an kebajikan haiwan.

 ?? [ FOTO OLIVIA MIWIL / BH ] ?? Antara pengunjug yang melawat Taman Hidupan Liar Lok Kawi di Penampang.
[ FOTO OLIVIA MIWIL / BH ] Antara pengunjug yang melawat Taman Hidupan Liar Lok Kawi di Penampang.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia