Berita Harian

Pasukan negara catat kejayaan pada IRC Airsport

Komitmen padu dan semangat tinggi membuahkan kejayaan cemerlang

- Oleh Mohd Khairul Anam Md Khairudin

l Kuala Lumpur

Sdan Sekolah Antarabang­sa Zenith.

Pengarah Urusan World of Robotics Sdn Bhd, Encik Lee Yew Kein, berkata penyertaan julung kali itu membuktika­n komitmen padu dan semangat tinggi mereka yang terbabit bagi mengharumk­an nama negara di persada dunia.

Perkasa STEM

Beliau berkata, pembabitan pelajar dalam pertanding­an berkaitan robotik penting untuk memperkasa bidang Sains, Teknologi, Kejurutera­an dan Matematik (STEM), sekali gus membolehka­n mereka meneroka bidang kejurutera­an yang menawarkan peluang kerjaya meluas secara lebih menyeluruh.

“Selaku pengedar tunggal di Malaysia, merancang untuk memperluas­kan lagi pendidikan kejurutera­an Robotik Pitsco di seluruh negara bagi mendedahka­n pelajar dengan perkembang­an teknologi kejurutera­an bertaraf antrabangs­a setanding negara maju lain.

“Saya juga mengucapka­n terima kasih kepada Pengarah Bahagian Teknik dan Vokasional Kementeria­n Pendidikan, Encik Zainuren Mohd Nor atas segala sokongan diberikan bagi membantu kontinjen negara melakar kejayaan membanggak­an ini,” katanya kepada BH Skor, baru-baru ini.

Sebanyak tujuh pasukan terpilih mewakili negara dan menerima latihan intensif daripada World of Robotics selama tiga bulan.

Pemilihan mereka adalah menerusi kejayaan pada pertanding­an

2018 yang diadakan di ibu negara, Jun lalu.

 ??  ?? Pasukan negara memenangi dua pingat emas dan satu pingat gangsa pada IRC Airsport 2018 yang diadakan di Seoul, Korea Selatan, baru-baru ini.
Pasukan negara memenangi dua pingat emas dan satu pingat gangsa pada IRC Airsport 2018 yang diadakan di Seoul, Korea Selatan, baru-baru ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia