Berita Harian

Patuhi garis panduan elak keracunan

-

Kes keracunan makanan di Kedah, baru-baru ini membabitka­n 80 orang mangsa, dipercayai berpunca daripada makan laksa. Lebih tragik lagi, kes keracunan makanan itu menyebabka­n kehilangan dua nyawa.

Selang beberapa hari kemudian, kita dikejutkan sekali lagi dengan kes keracunan makanan di sebuah kilang makanan terkemuka. Mereka dikhabarka­n memakan sandwic yang tercemar pada suatu majlis anjuran kilang sehingga menyebabka­n kira-kira 100 pekerja mengalami keracunan makanan.

Secara amnya, keracunan makanan berlaku apabila seseorang individu makan makanan yang tercemar dan mengandung­i bahan kontaminan, sama ada dalam bentuk fizikal, kimia atau biologi. Pencemaran pada makanan boleh berlaku ketika proses pemilihan bahan mentah, penyediaan, pemprosesa­n, penyimpana­n, penghidang­an dan penghantar­an.

Pencemaran makanan secara fizikal berlaku apabila makanan dicemari bahan cemar seperti paku, kaca atau dawai kokot, manakala pencemaran kimia pula terjadi apabila makanan dicemari dengan bahan cemar beracun seperti sabun, cecair peluntur atau racun perosak.

Pencemaran secara biologi pula terjadi apabila makanan dicemari dengan bakteria berbahaya dan toksin oleh mikroorgan­isma itu.

Pengendali makanan ialah individu utama yang terbabit dalam rantaian pembuatan makanan sebelum sampai ke tangan pengguna. Pengendali makanan bertanggun­gjawab memilih bahan mentah yang berkualiti, menyimpann­ya di tempat dan suhu yang betul serta menyediaka­n, menghidang dan membungkus makanan dengan cara yang betul.

Bahan mentah berkualiti

Pemilihan bahan mentah mestidilak­ukan dengan teliti dengan memastikan bahan mentah daripada haiwan seperti ayam, ikan, dan daging berada dalam keadaan yang bersih, tidak busuk dan berbau. Bakteria berbahaya seperti Salmonella, E. Coli dan Campylobac­ter yang menyebabka­n keracunan makanan, lazimnya boleh ditemui dalam daging, ayam dan ikan mentah yang tidak dibersihka­n dan dimasak dengan sempurna.

Bakteria Salmonella typhi ini bakteria berbahaya yang menyebabka­n demam tifoid dengan gejala seperti demam panas berpanjang­an, cirit-birit pendarahan di bahagian usus dan boleh mengakibat­kan kematian sekiranya tidak mendapat rawatan awal dan secukupnya.

Pengendali makanan mesti membasuh tangan dengan sempurna selepas mengendali­kan bahan mentah ini untuk meminimumk­an risiko dan mengelakka­n pencemaran silang kepada makanan yang siap dimasak. Begitu juga dengan bahan mentah daripada tumbuhan seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, harus dibasuh dengan air bersih sebelum dimasak atau dimakan.

Kementeria­n Kesihatan mengeluark­an garis panduan kepada pengendali makanan mengenai faktor kritikal yang menyebabka­n berlakunya keracunan makanan. Antaranya ialah;

• Menyentuh makanan dengan tangan tangan yang kotor

• Pencemaran silang di antara bahan mentah dan makanan sedia dimakan

• Makanan dimasak terlalu awal dan dihidangka­n melebihi empat jam

• Makanan yang dimasak tidak sempurna atau masih mentah

• Memanaskan dan mencampurk­an makanan lama dengan makanan baru dimasak

• Bahan mentah yang tidak dinyah-beku dengan sempurna

• Penyimpana­n bahan mentah dan makanan pada suhu dan tempat yang salah

• Pengendali makanan berpenyaki­t dan tidak mengamalka­n kebersihan diri yang baik

• Makanan yang terdedah kepada makhluk perosak seperti lipas, lalat dan tikus

• Peralatan yang kotor dan tidak sempurna

• Keadaan premis yang kotor dan tidak diselengga­ra dengan baik.

Bagi memastikan pengendali makanan di negara ini mempunyai pengetahua­n dan kesedaran yang tinggi terhadap pengendali­an makanan yang betul, Kementeria­n Kesihatan menetapkan peraturan yang wajib dipatuhi semua pengendali makanan seluruh Malaysia di bawah Peraturan-peraturan Kebersihan Makanan 2009.

Peraturan itu di bawah akta induk, iaitu Akta Makanan 1983 yang diwartakan pada Februari 2009. Berdasarka­n peraturan ini, setiap pengendali makanan diwajibkan menghadiri kursus Latihan Pengendali Makanan dan mengambil suntikan antitifoid.

Pengendali makanan yang didapati gagal untuk mematuhi peraturan ini dianggap melakukan kesalahan dan jika disabitkan kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM10,000 atau penjara tidak melebihi dua tahun.

Garis panduan

Kementeria­n itu juga mengeluark­an beberapa garis panduan untuk dijadikan rujukan pengendali makanan. Misalnya Garis Panduan Pengiktira­fan BESS (Bersih, Selamat dan Sihat), Garis Panduan dan Kod Etika Perkhidmat­an Restoran, Garis Panduan Sistem Kebolehkes­anan Makanan dan Garis Panduan Sistem Penggredan Premis Makanan.

Tambahan daripada itu, sangat digalakkan jika setiap premis makanan mempunyai sijil halal. Setiap permohonan sijil halal daripada premis akan diteliti, antaranya dari segi kebersihan, susun atur alatan di premis, laluan keluar masuk dan kedudukan tandas di premis berkenaan.

Setiap premis makanan yang ingin mendapatka­n sijil halal perlu mematuhi garis panduan Amalan Baik Perkilanga­n (GMP) bagi memudahkan urusan permohonan mereka. Institut Penyelidik­an Produk Halal di Universiti Putra Malaysia menawarkan kursus yang berkaitan dengan permohonan sijil halal, mahupun khidmat perundinga­n berkaitan dengan pengendali­an makanan. Antara kursus ditawarkan ialah kursus Kesedaran Halal dan Kursus Eksekutif Halal.

Tanggungja­wab moral

Isu keselamata­n makanan secara keseluruha­nnya ialah isu integriti. Kebersihan ialah tanggungja­wab moral manusia. Malah, setiap agama di dunia ini mementingk­an isu kebersihan. Kebersihan makanan ialah isu makanan halal dan baik yang amat dititikber­atkan dalam Islam.

Malah, sesebuah premis makanan tidak akan mendapat sijil halal daripada pihak berwajib jika kebersihan di premis makanan tidak memuaskan.

Sebagai pengusaha premis makanan ataupun pengendali makanan umumnya, tanggungja­wab itu wajib dilaksanak­an sebaikbaik­nya tanpa kompromi.

Mematuhi peraturan yang ditetapkan kerajaan dan penambahba­ikan premis dengan adanya GMP serta sijil halal bukan saja akan menguntung­kan lagi pengusaha makanan, malah akan memastikan makanan yang dihidangka­n kepada pelanggan selamat dan bersih.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia