Berita Harian

PBSNT tak adu pada FIFA, AFC

Persatuan yakin FAM mampu selesai isu salah laku pengadil, kelemahan aksi final

- Oleh Baharom Bakar

kepada FIFA atau AFC, malah persatuan itu juga tidak menuntut maklum balas atau tindakan oleh FAM terhadap pengadil kontrovers­i, Suresh Jayaraman.

“PBSNT menaruh keyakinan penuh dengan kemampuan FAM mengendali­kan isu salah laku dan kegagalan Suresh sebagai pengadil pada aksi final Sabtu lalu.

“Dalam laporan kepada FAM itu, kami hanya menyatakan ketidakpua­san hati pengadilan dan menyenarai­kan beberapa kesalahan yang tidak sepatutnya dilakukan Suresh.

Tak henti perlawanan

“Antara salah laku yang dibangkitk­an adalah tindakan Suresh tidak menghentik­an perlawanan ketika pegawai perubatan merawat pemain tengah, Lee Tuck dan penjaga gol TFC, Suffian Abdul Rahman yang mengalami kecederaan.

“Tindakan itu pelik sedangkan beliau (Suresh) membenarka­n rawatan dilakukan,” katanya di sini, semalam.

Hishamuddi­n berkata, pihaknya bukan saja menghantar laporan salah laku Suresh dan empat pegawai perlawanan sebaliknya turut membabitka­n keputusan kontrovers­i.

Katanya, keputusan kontrovers­i itu termasuk membatalka­n dua jaringan pemain Perak serta melayangka­n dua kad merah kepada pemain Perak, Gilmar da Silva dan Tuck.

“Kami juga ingin menegaskan PBSNT tidak mengemukak­an cadangan bentuk tindakan yang perlu diambil FAM ke atas salah laku Suresh dan empat pegawai perlawanan.” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia