Berita Harian

Industri pelanconga­n perlu manfaat teknologi digital

-

Kuala Lumpur: Industri pelanconga­n perlu merangkumi penggunaan teknologi digital dalam merancang perjalanan pelanconga­n dengan memanfaatk­an sektor awam dan swasta.

Menteri Pelanconga­n, Kesenian dan Kebudayaan, Datuk Mohamaddin Ketapi, berkata mengikut unjuran daripada Pertubuhan Pelanconga­n Sedunia Bangsa-bangsa Bersatu (UNWTO), industri itu dijangka menjana keuntungan hingga RM1.2 trilion.

“Ini menunjukka­n sektor pelanconga­n mampu memberikan pendapatan yang lebih tinggi, peluang pekerjaan lebih luas, perniagaan baharu dan infrastruk­tur yang bertambah baik seterusnya akan menyumbang kepada pembanguna­n ekonomi keseluruha­nnya.

Pupuk pemahaman budaya

“Pada masa sama ia juga akan membantu memupuk pemahaman budaya dan membawa orang ramai bersama-sama menghayati­nya,” katanya pada majlis Forum Destinasi Pelanconga­n Dunia 2018 bertemakan ‘Membina Destinasi Pelanconga­n Bertaraf Dunia Yang Cemerlang’, di sini, semalam.

Teks ucapannya dibacakan oleh Ketua Setiausaha Kementeria­n Pelanconga­n, Kesenian dan Kebudayaan, Datuk Rashidi Hasbullah. Yang turut hadir Pengerusi Kumpulan Confexhub, Datuk Dr Abdul Aziz S A Kadir.

Forum Destinasi Pelanconga­n Dunia sebelum ini dikenali Persidanga­n Bandar Pelanconga­n Global berlangsun­g selama dua hari bermula semalam.

Ia memberi tumpuan kepada perancanga­n, pembanguna­n dan pengurusan destinasi pelanconga­n yang dianjurkan oleh Confexhub Group.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia