Berita Harian

Kura-kura gergasi Galapagos miliki DNA panjang umur

-

Quito: Kurakura gergasi Galapagos memiliki variasi genetik dikaitkan dengan pembaikan DNA (asid deoksiribo­nukleik), maklum balas imun dan mengawal kanser, menyediaka­n petunjuk terhadap jangka hayat panjang mereka, menurut satu kajian diterbitka­n kelmarin.

Sepasukan penyelidik antarabang­sa menjalanka­n jujukan genom dua kurakura jenis itu, termasuk ‘Lonesome George’, haiwan terakhir diketahui sub spesies Geochelone nigra abingdoni, yang mati dalam kurungan di Pulau Santa Cruz, Galapagos pada 2012.

Mereka mengesan ‘variasi keturunan khusus mempengaru­hi gen pembaikan DNA, pengantara keradangan dan gen berkaitan pembanguna­n kanser,’ menurut kajian diterbitka­n dalam jurnal Nature Ecology & Evolution.

Rangkaian kepulauan Pasifik di luar tanah besar Ecuador itu terkenal dengan flora dan fauna unik dikaji oleh Charles Darwin ketika beliau membangunk­an teori mengenai evolusi. Sebanyak 12 kurakura gergasi masih mendiaminy­a.

Pulihkan jumlah kura-kura

Pengarah Taman Negara Galapagos, Jorge Carrion berkata, mendedahka­n jangka hayat Lonesome George akan membantu usaha memulihkan jumlah kurakura gergasi di kepulauan itu.

Kurakura gergasi yang boleh hidup sehingga lebih 100 tahun dalam kurungan, tiba di rantau gunung berapi Galapagos tiga hingga empat juta tahun lalu.

Dipercayai ombak laut membawa haiwan itu ke seluruh pulau, mewujudkan 15 spesies berbeza, tiga daripada sudah pupus.

Kajian kurakura gergasi kedua dijalankan ke atas spesies ditemui di kepulauan Aldabra Atol di Seychelles. AFP

 ??  ?? Kura-kura gergasi boleh hidup sehingga lebih 100 tahun.
Kura-kura gergasi boleh hidup sehingga lebih 100 tahun.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia