Berita Harian

Laluan India ke suku akhir dijangka mudah

-

Bhubaneswa­r: India menikmati detik indah mereka dengan mengunggul­i Kumpulan C dan dijadual ‘tidak perlu bermandi peluh’ ketika bertemu Kanada untuk layak ke suku akhir nanti.

Mereka memulakan kempen dengan membenam Afrika Selatan 5-0 sebelum terikat 2-2 dengan Belgium - yang ditambah dengan sokongan padu penyokong tempatan di Stadium Kalinga.

Lebih daripada 15,000 penyokong bersorak sebagai tanda sokongan kepada India ketika mereka bertemu Belgium.

“Pemain saya mengambil semangat daripada sorakan penyokong untuk berada di posisi ketika ini. Penyokong sangat menakjubka­n dan terima kasih atas sokongan mereka, pemain membalasny­a dengan memberikan corak permainan menyerang yang bagus,” kata Harendra.

Tahap kecergasan pemain India juga berada di tahap terbaik: “Kami melakukan double tackling (dua pemain menyekat serangan). Sama ada kami di belakang bola atau mengejarny­a, kami dapat mengekalka­n kelajuan.

Rasa bangga

“Saya berasa bangga dengan kecergasan kami. Kredit kepada Robil Arkell ( jurulatih kecergasan). Saya tidak pernah melihat kecergasan sebegini dalam pasukan India.

“Sama ada memegang bola atau tidak, kami tidak boleh kekurangan tenaga. Kami perlu menjadikan kehidupan lawan menjadi teruk di setiap perlawanan,” kata Harendra.

“Kedua-dua kami mempunyai enam hari untuk berehat sebelum memutuskan siapakah yang akan menyertai suku akhir secara automatik dan siapakah yang akan ke playoff.”

India mempunyai kelebihan lima gol manakala Belgium satu gol. Namun India sekali lagi bakal mempunyai kelebihan daripada penyokong sendiri untuk menewaskan Kanada untuk layak secara automatik ke suku akhir.

 ??  ?? Aksi pasukan India ketika menentang Belgium.
Aksi pasukan India ketika menentang Belgium.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia