Berita Harian

Pengurus puji Super KIP

- Oleh Fadhli Ishak

Kuala Lumpur: Usaha untuk memantapka­n lagi tahap keyakinan Khairul Idham Pawi akan menjadi keutamaan buat pasukan PETRONAS Sprinta Racing menjelang musim baharu Moto2 Kejuaraan Motosikal Dunia yang dijadual membuka tirainya pada Mac tahun depan.

Bekas juara dalam dua perlumbaan Moto3 pada musim pertamanya pada peringkat dunia pada 2016 itu, bergelut untuk membuahkan impak diinginkan sejak beralih ke kelas pertengaha­n, tahun lalu.

Namun Khairul Idham yang dikenali sebagai Super KIP itu sudah menunjukka­n kemajuan positif sejak mula beralih ke pasukan PETRONAS Sprinta Racing bulan lalu dan bagi pengurus pasukan Johan Stigefelt, dia yakin mengenai potensi pelumba muda negara itu.

Pelumba kelahiran Perak itu menamatkan ujian pra musim pertama minggu lalu di Jerez dengan berada di tangga ke21.

“Kami sangat terkejut dengan Khairul, dia seorang yang baik dan seorang pelumba yang sangat bagus. Dia memberikan kami maklum balas yang menarik dan saya fikir dia mempunyai banyak potensi,” kata Stigefelt.

Khairul Idham, yang sebelum ini berlumba mewakili pasukan IDEMITSU Honda Team Asia menamatkan musim Moto2 2017 dengan berada di tangga ke27 keseluruha­n dengan 10 mata sebelum musim ini berada di tangga ke30 dengan satu mata.

Sesi ujian dijadual bersambung di Jerez pada 20 Februari ini dan kemudianny­a beralih ke Losail, Qatar pada 1 Mac. Losail juga akan menjadi lokasi pembuka tirai bagi musim 2019 pada 10 Mac.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia