Berita Harian

Momota, Axelsen hangatkan saingan

- Oleh Helmi Talkah

Kuala Lumpur: Pemain perseorang­an lelaki nombor satu dunia, Kento Momota

antara yang mengesahka­n penyertaan bagi beraksi pada saingan Masters Malaysia, bulan depan.

Selain bintang sensasi Jepun itu, pemain perseorang­an wanita nombor satu dunia dari Taiwan, Tai Tzu Ying dan beregu lelaki nombor satu dunia, Marcus Gideon-kevin Sanjaya Sukamuljo (Indonesia) turut akan menyerikan kejohanan bertaraf Jelajah Dunia BWF Super 500 berkenaan.

Juara bertahan dalam perseorang­an lelaki, Viktor Axelsen dari Denmark juga bakal beraksi bagi mempertaha­nkan gelaran dimenangin­ya tahun lalu.

Presiden Persatuan Badminton Malaysia (BAM), Datuk Seri Mohamad Norza Zakaria, berkata dengan kehadiran pemain utama dunia pada kejohanan itu, ia dianggap medan terbaik buat barisan pemain muda negara membuktika­n kemampuan mereka.

(gambar) Beri cabaran

“Bukan saja peminat tempatan dapat menyaksika­n kehebatan pemain utama dunia tetapi ini adalah peluang buat pemain muda kita untuk memberi cabaran hebat.

“Saya yakin dengan sokongan peminat tempatan, ia akan memberi inspirasi kepada pemain muda negara.

“Kalau dulu kita hanya bergantung kepada bekas Olimpian kita tetapi kali ini dengan adanya pemain muda seperti Lee Zii Jia (perseorang­an lelaki), Goh Jin Wei (perseorang­an wanita), Aaron Chia-soh Wooi Yik (beregu lelaki), Vivian Hoo-yap Cheng Wen selain Chow Mei Kuan-lee Meng Yean (beregu wanita) saya percaya mereka mampu menggalas tanggungja­wab ini.

“Kita rasa tahun 2019 adalah masanya untuk melihat kebangkita­n prestasi pemain muda kita,” kata Norza pada sidang media pra kejohanan di Akademi Badminton Malaysia di Bukit Kiara, di sini, semalam.

Turut hadir wakil penaja utama Masters Malaysia, Pengurus Besar Jabatan Luar Negara Daihatsu Motor Co Ltd, Ichiro Otaki dan Pengarah Urusan Pemasaran Perodua Sales Sdn Bhd, Datuk Dr Zahari Husin.

Saingan Masters Malaysia akan bermula 15 hingga 20 Januari di Arena Axiata Bandar Sukan Kuala Lumpur Bukit Jalil. Edisi ke-11 itu menawarkan hadiah wang tunai AS$350,000 (RM1.4 juta).

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia