Berita Harian

Cheng Hoe serah kepada FAM

Kontrak bimbing Harimau Malaya tamat hujung bulan ini

-

layak ke pentas akhir.

Bagaimanap­un Cheng Hoe, mengakui segala keputusan bergantung kepada FAM sama ada masih mahu memberi kepercayaa­n kepadanya selepas dilantik menggantik­an Nelo Vingada pada Disember tahun lalu.

“Semua keputusan terletak kepada pihak pengurusan tertinggi FAM. Saya sebagai jurulatih, saya sudah memberikan yang terbaik dan harus berterima kasih kepada pemain, barisan pemain, jurulatih dan pengurusan FAM kerana memberi sokongan,” katanya.

Beliau yang ditemui pemberita selepas perlawanan akhir kedua di Stadium Nasional My Dinh mengakui, Harimau Malaya sudah mempamerka­n peningkata­n khususnya sepanjang kempen Piala AFF.

Pemain kena konsisten

Namun bekas jurulatih Kedah itu tidak mahu semua pemain terlalu cepat berpuas hati dengan pencapaian yang dikecapi.

“Sebagai jurulatih kita berpuas hati dengan pencapaian, tetapi tak boleh berpuas hati dengan prestasi pemain kerana kita harap akan melangkah ke tahap lebih tinggi dan tidak boleh hanya layak pentas akhir Piala AFF, kita kena pergi ke kelayakan Piala Asia.

“Petanda positif sebelum itu, kita tahu apabila bermain dengan pasukan lebih baik kita sentiasa bertahan, cuma main serangan balas, tetapi kali ini kita nampak pasukan bermain dengan corak menyerang ketika berdepan dengan Thailand dan Vietnam.

“Pemain harus percaya jika kita bermain dengan corak itu, suatu hari nanti kita akan menang dengan pasukan ranking lebih baik. Kita kena ke depan, pemain kena konsisten dalam liga tempatan,” kata Cheng Hoe.

Mengikut rekod sejak mengambil alih Harimau Malaya, bekas pengendali Kedah itu mencatat kemenangan sebanyak lapan kali, kalah lima dan seri tiga kali.

Malah, Malaysia juga berjaya memperbaik­i kedudukan ranking ke174 kepada 167 dunia selepas Vingada mengundurk­an diri.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia