Berita Harian

Goldman Sach dan 1MDB

-

Goldman Sachs adalah bank pelaburan asing yang paling berjaya di Malaysia dari tahun 2011-2013.

Pada tahun 2013, bank itu mempunyai penguasaan pasaran 21 peratus dalam segmen perbankan pelaburan Malaysia, dua kali ganda daripada saingan terdekatny­a, kebanyakan­nya disebabkan oleh perniagaan dengan dana kekayaan berdaulat Malaysia iaitu 1Malaysia Developmen­t Berhad (1MDB).

Pada 2015, pendakwa Amerika Syarikat (AS) mula mengkaji peranan Goldman dalam membantu 1MDB menaikkan lebih daripada AS$6 bilion (RM25 bilion).

Tawaran bon 1MDB dikatakan menjana komisen dan yuran ‘atas purata’ di atas untuk Goldman berjumlah hampir AS$600 juta (RM2.5 bilion) atau lebih daripada 9 peratus hasilnya.

Bermula pada tahun 2016, Goldman diselidiki untuk bon bernilai AS$3 bilion (RM12 bilion) yang dicipta oleh bank untuk 1MDB.

Pendakwa menyiasat jika bank gagal mematuhi Akta Kerahsiaan Bank AS yang memerlukan institusi kewangan melaporkan transaksi yang mencurigak­an kepada pengawal selia.

Pada November 2018, bekas pengerusi Goldman di Asia Tenggara, Tim Leissner mengaku bersalah terhadap tuduhan konspirasi menggubah wang haram, tuduhan konspirasi melanggar Akta Amalan Rasuah Asing serta mengakui bahawa lebih daripada AS$200 juta (RM835 juta) dalam hasil daripada bon 1MDB masuk ke akaun yang dikawalnya dan saudaranya.

Leissner dan bekas ahli perbankan Goldman, Roger Ng bersama ahli perniagaan Malaysia, Low Taek Jho atau Jho Low didakwa dengan pengubahan wang haram.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia