Berita Harian

Aman Palestin tumpu basmi kemiskinan

Usaha wujud peluang ekonomi bantu penduduk dikepung Zionis

- Hidayatul Akmal Ahmad hidayatula­kmal@nstp.com.my

Membasmi kemiskinan jadi agenda utama projek kendalian pertubuhan bukan kerajaan, Aman Palestin, bagi membela penduduk Palestin yang hidup dalam kepungan rejim zionis di Semenanjun­g Gaza sepanjang tahun depan.

Ketua Pegawai Eksekutif Aman Palestin, Awang Suffian Awang Piut, berkata selain itu, pembinaan semula Masjid Sheikh Ijlin dan hospital psikiatri di Gaza turut dilakukan.

“Disebabkan keadaan rakyat Palestin dan bantuan yang semakin teruk, tiada pekerjaan serta biasiswa untuk pelajar, basmi kemiskinan menjadi keutamaan kami.

“Bukan hanya beri bantuan dan makanan kepada mereka, tapi yang lebih besar adalah bagaimana mewujudkan peluang pekerjaan serta ekonomi supaya mereka boleh bina kehidupan selain berusaha untuk teruskan hidup,” katanya pada majlis makan malam amal dan sidang media Malam Sejuta Potret di MATIC, kelmarin.

Projek hospital psikiatri

Yang turut hadir, Pengarah Pusat Pelanconga­n Malaysia (MATIC) Rudy Irwan dan wakil kedutaan Palestin Di Malaysia & Kauselor Pertama Kedutaan Palestin Di Malaysia, Mohamed Abu Daggah.

Awang Suffian berkata, projek prasarana hospital psikiatri dan Masjid Sheikh Ijlin dijangka mengambil masa setahun untuk disiapkan.

“Kita akan mulakan pembinaan dua projek berkenaan awal tahun depan dan berharap ia siap seperti yang dirancang,” katanya.

Malam Sejuta Potret diadakan untuk menghimpun­kan rakyat Malaysia bersama-sama menyuaraka­n rasa perjuangan selain menyalurka­n sumbangan terhadap Aman Palestin.

Aman Palestin menyasarka­n RM200,000 dapat dikumpul hasil lelongan amal ini.

Hadir sama di majlis ini, wartawan dan jurugambar, Momen Faiz, 32, yang kehilangan keduadua kakinya akibat serangan tentera Zionis di kawasan kediamanny­a.

Momen berkata, biarpun kudung, ia tidak pernah mematahkan semangat untuk terus mempertaha­nkan tanah air tercinta daripada serangan kejam rejim Zionis.

“Saya berjuang menggunaka­n kamera untuk mengumpul bukti perjuangan rakyat Palestin juga sebagai memori generasi akan datang.

“Semua masalah dan kesengsara­an yang berlaku di Gaza adalah kesengsara­an yang kami lalui (wartawan dan jurugambar),” katanya.

 ?? [FOTO ROSDAN WAHID /BH] ?? Awang Suffian (kanan) bersama Momen menunjukka­n gambar yang dilelong pada majlis Makan Malam Sejuta Potret 2018 di MATIC.
[FOTO ROSDAN WAHID /BH] Awang Suffian (kanan) bersama Momen menunjukka­n gambar yang dilelong pada majlis Makan Malam Sejuta Potret 2018 di MATIC.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia