Berita Harian

Tangani isu sensitif secara ilmiah elak kontrovers­i

Penyelesai­an dilaksana perlu selaras pendekatan maqasid syariah

-

sekurang-kurangnya dalam ruang dialog dan wacana awam.

Dialog itu turut dialu-alukan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama), Datuk Seri Dr Mujahid Yusuf Rawa, selain konsep rahmatan lil alamin (rahmat untuk seluruh alam) menjadi titik fokus kepada Kerajaan PH dalam menguruska­n pentadbira­n negara bersesuaia­n dengan pendekatan maqasid syariah (tujuan syariah).

Elak tercetus kontrovers­i

Konsep itu masih memerlukan perbincang­an yang ilmiah khususnya dalam kalangan ulama dan ilmuwan supaya ia tidak ditafsirka­n hingga menafikan sesuatu yang sudah tetap dalam agama (thawabit) atau diwacanaka­n sebebas-bebasnya di luar kerangka tradisi ilmu yang benar.

Sebarang perbincang­an atas konsep rahmat masih memerlukan penegasan supaya sebarang dialog tidak mencetuska­n kontrovers­i yang tidak perlu.

Konsep Islam sebagai rahmat juga menjadi hal yang perlu dipelihara, terutama pada era Islam yang mudah terpalit dengan sebarang insiden terorisme dan keganasan, sekali gus memerlukan sebarang aplikasi hukum syariah diberikan pertimbang­an sewajarnya.

Pada masa sama, penekanan kepada Rasulullah SAW sebagai rahmat dan contoh teladan kepada umat Islam dalam semua aspek kehidupan serta merentas generasi, jantina dan status sosial perlu diberikan kesegaran baharu.

Timbalan Yang di-pertuan Agong yang juga Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah dalam titah baginda pada Majlis Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan di Putrajaya pada 20 November lalu, menekankan prinsip kepemimpin­an Rasulullah SAW sebagai ketua negara dan pemimpin ummah, menjadi mauduk yang perlu diwacanaka­n. berkait isu penutupan pusat tahfiz dan pembubaran JAKIM.

pada sidang media isu potret aktivis LGBT yang dipamerkan pada festival pameran fotografi ‘Stripes and Strokes’ sempena Festival Georgetown di Dewan Sri Pinang, Georgetown.

 ??  ?? Ketua Pemuda Parti Amanah Negara (AMANAH) Pulau Pinang, Saifullah Abdul Nasir (kiri)
Ketua Pemuda Parti Amanah Negara (AMANAH) Pulau Pinang, Saifullah Abdul Nasir (kiri)
 ??  ?? Laporan disiarkan BH
Laporan disiarkan BH
 ??  ??
 ??  ?? Pertemuan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama), Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa dan aktivis transgende­r, Nisha Ayub di Kompleks Islam Putrajaya, Putrajaya. Yang turut hadir, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Fuziah Salleh pada 10 Ogos 2018 lalu.
Pertemuan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama), Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa dan aktivis transgende­r, Nisha Ayub di Kompleks Islam Putrajaya, Putrajaya. Yang turut hadir, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Fuziah Salleh pada 10 Ogos 2018 lalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia