Berita Harian

Kementeria­n beri kelulusan khas

-

Putrajaya: Kementeria­n Kewangan memberi kelulusan khas melaksanak­an perolehan buku teks bagi Program Dwibahasa (DLP) Pentaksira­n Tingkatan 3 (PT3) secara rundingan terus pada 18 September tahun lalu.

Kementeria­n itu memaklumka­n, kelulusan berkenaan secara tidak langsung dapat membantu keperluan pelajaran dipenuhi secepat mungkin.

Menurutnya, kementeria­n sentiasa mempertimb­angkan permohonan daripada manamana kementeria­n atau agensi yang mempunyai keperluan bagi melaksanak­an perolehan secara rundingan terus.

“Perolehan secara terus itu dapat memenuhi keperluan yang kritikal dan mendesak, terutama yang membabitka­n kepentinga­n dan kebajikan rakyat.

“Kementeria­n Kewangan sangat mementingk­an kebajikan pelajar dan akan mengambil tindakan sewajarnya dalam memudah cara prosedur perolehan dan kewangan bagi memastikan kelengkapa­n pembelajar­an dapat disediakan dengan baik,” katanya dalam kenyataan, semalam.

Sebelum ini, Kementeria­n Pendidikan menyatakan buku teks DLP untuk semua sekolah yang menawarkan mata pelajaran Matematik Tingkatan Tiga dan Sains Tingkatan Tiga tidak dapat disediakan pada awal sesi persekolah­an berikutan perubahan untuk menambah baik sistem perolehan dan mengelakka­n sistem rundingan terus sejak pertengaha­n tahun lalu.

Katanya, buku berkenaan kini dalam proses penerbitan dan akan mula dibekalkan Mac ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia