Berita Harian

GIAT CARI PELUANG

Sibuk berlakon, Hazama nafi abai dunia nyanyian

-

narnya?,” kata Jasmin.

Beri pendedahan awal

Turut dikenali menerusi deretan drama seperti

dan Jasmin berkata, minat anaknya itu mula bertunas sejak kecil.

“Mungkin kerana sudah terbiasa menemani saya di lokasi penggambar­an, minat itu perlahan-lahan bercambah dalam dirinya.

“Sejak dua tahun lalu, saya mula serius mendedahka­n Ian Haziq dengan persekitar­an dunia lakonan yang sebenar. Saya mahu dia tahu dan faham, kerjaya sebagai pelakon menuntut komitmen yang jitu, bukan semata-mata untuk glamor.

“Jika ada yang beranggapa­n, raut wajahnya yang kacak turut membuka peluang, rasanya lebih baik dia menjadi model. Tetapi, bakatnya lebih terarah kepada dunia lakonan.

“Melihat kesungguha­nnya, baru saya berani membawa dia bertemu media sebagai pendedahan. Saya tidak menjual wajah anak, tetapi bakatnya kerana saya tidak mahu mensia-siakan minat yang sudah bertunas dalam dirinya,” katanya.

Enggan anak jadi tin kosong

Mula berlakon sejak usia 16 tahun, Jasmin yang memulakan kerjaya seni sebagai penari berkata, dia turut membawa anaknya mengikuti kelas bersama pelakon berpengala­man, Fauziah Nawi.

“Mungkin ramai yang tidak tahu, ketika awal serius sebagai pelakon, saya pernah mengikuti kelas bersama Fauziah. Apabila anak menunjukka­n minat dalam bidang seni, saya juga mahu dia belajar dengan guru yang sama. Solekan dan pakaian:

Jessica Bridal Kajang (Instagram: @jessica_bridal_kajang) Dandanan rambut:

Iman Hair Studio (@iman_hairstudio)

“Saya mahu Ian Haziq bertapak sebagai pelakon yang ada ilmu, bukan tin kosong. Jika mahu bersandar kepada rupa, di luar sana ramai lagi bakat baharu yang memiliki paras yang jauh lebih kacak menanti peluang.

“Pelakon datang dan pergi, hanya mereka yang berbakat serta berilmu yang mampu bertahan. Dengan ilmu lakonan yang diserap, saya berharap ia menjadi azimat supaya Ian Haziq sedar di mana dia berdiri,” katanya.

Beza baik, buruk

Sebagai pelakon yang sudah lali melalui asam garam anak seni, Jasmin berharap, Ian Haziq kental mengharung­i dugaan, selain tidak mudah mengalah apabila berdepan cabaran.

“Tidak semua suka dengan apa yang kita lakukan, jadi kita perlu bersedia fizikal dan mental. Dalam era media sosial, ramai yang menanti masa untuk mengecam.

“Saya harap dia kuat semangat. Saya juga sama, perlu melipatgan­dakan kesabaran kerana tahu, pasti nanti ada yang menuding jari jika Ian Haziq melakukan kesilapan.

“Apa juga yang bakal diharungi nanti, saya harap Ian Haziq akan positif kerana jalannya masih panjang,” katanya.

Jasmin berkata, dia juga tidak meletakkan pelbagai syarat, kecuali mengharapk­an anaknya tahu membezakan antara yang

Mula berlakon pada usia 16 tahun menerusi filem Boss.

Antara drama yang sinonim dengan

Jasmin termasuk Minah Senget dan Datin Wan Abe.

Keupayaann­ya sebagai pelakon terbukti apabila

Jasmin merangkul trofi

Pelakon Wanita Terbaik, Anugerah Skrin 1997 menerusi watak komedi dalam drama, Jutawan Segera. Selain watak komedi, Jasmin juga menonjol menerusi watak antagonis dan serius. Antara lakonannya yang mencuri perhatian baik dengan buruk.

“Paling penting, dia kena ada pegangan hidup. Saya mahu dia berjaya dan untuk sampai ke tahap itu, jangan sesekali menconteng arang ke muka keluarga.

“Diikutkan hati, saya mahu dia menumpukan perhatian kepada pelajaran kerana baru selesai menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

“Sementara ada masa lapang, saya izinkan dulu Ian Haziq melakukan apa yang dia minat. Dapat juga mencari pendapatan sampingan sebagai persediaan untuk sambung pengajian kelak,” katanya.

termasuk Syurga Di Mana, Ilham Suci dan Relung Kasih.

 ??  ?? Datin Wan Abe, Jutawan Segera, Di Telapak Kaki Bonda Relung Kasih,
Datin Wan Abe, Jutawan Segera, Di Telapak Kaki Bonda Relung Kasih,
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia