Berita Harian

Pulau Banggi perlu balai bomba

-

Kota Kinabalu: Kebakaran kira-kira 80 rumah di Kampung Perpaduan Karakit, Pulau Banggi di Kudat yang mengakibat­kan lebih 300 penduduk hilang tempat tinggal kelmarin, diharap ‘membuka mata’ pihak berkaitan untuk mewujudkan balai bomba dan penyelamat.

Pembantu Menteri Pelajaran dan Inovasi Sabah yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Banggi, Mohammad Mohamarin, berkata sudah tiba masa balai bomba dan penyelamat diwujudkan di pulau terbesar di Malaysia itu yang mempunyai lebih 22,000 penduduk.

“Kebakaran petang semalam adalah kejadian pertama membabitka­n begitu ramai mangsa. Saya berharap musibah ini ‘membuka mata’ pihak berkaitan mengenai kepentinga­n meletakkan sebuah balai bomba di Pulau Banggi.

“Balai bomba ini amat perlu memandangk­an Banggi adalah pulau terbesar di negara ini. Jumlah penduduk lebih 22,000 manakala ada lebih 40 kampung.

“Saya harap kerajaan akan melihat perkara ini dan dapat mewujudkan sebuah balai bomba di pulau ini. Sekurang-kurangnya bantuan awal dapat diberikan jika ada balai bomba,” katanya ketika dihubungi oleh NSTP di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 3.20 petang itu, kirakira 80 rumah termasuk dua rumah guru Sekolah Kebangsaan (SK) Karakit musnah, namun tiada mangsa dilaporkan cedera.

Susulan kebakaran itu, bomba menghantar 16 anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Kudat yang terpaksa mendapatka­n bantuan Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) untuk ke Pulau Banggi dengan menaiki dua bot agensi itu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia