Berita Harian

‘Kembar’ PM Kanada topik panas di Afghanista­n

Abdul Salam jadi masyhur wajah seiras Justin Trudeau

-

Seorang peserta program realiti Afghanista­n yang rupanya seiras Perdana Menteri Kanada, Justin Trudeau ternyata tidak menyangka ia menjadi kelebihan untuk memenangi pertanding­an serta selebriti di negara yang dilanda perang itu.

Abdul Salam Maftoon, penghibur majlis perkahwina­n dari kawasan perkampung­an di pedalaman wilayah Badakhshan, tidak pernah mendengar apa lagi mengenali ‘kembarnya’ itu sehingga seorang hakim pertanding­an muzik popular televisyen Afghan Star itu menyedarin­ya.

Maftoon, 29, memiliki wajah bujur dengan rambut dan mata berwarna coklat gelap, berharap perbanding­an yang dibuat dengan ahli politik yang dikatakan salah seorang pemimpin seksi di dunia bakal memberikan dirinya lebih banyak undi dalam pertanding­an realiti ‘American Idol’ versi Afghanista­n.

Lupa nama

“Kebanyakan orang lupa nama saya dan kini mereka memanggil saya ‘Justin Trudeau’. Saya tidak tahu apa-apa mengenai Justin Trudeau sehingga saya melihat gambarnya di media sosial.

“Persamaan ini membuka peluang untuk saya menang pertanding­an sebanyak 50 peratus,” kata Maftoon kepada AFP.

Gambar yang menggandin­gkan Maftoon yang memakai topi dan Trudeau dalam pakaian gaya Barat menarik banyak komen di media sosial, Facebook.

Rakaman video perbincang­an panel Afghan Star mengenai persamaan fizikal itu dilihat beribu-ribu kali oleh pembaca.

“Kembar Trudeau yang hilang,” kata Neila Abdulzadah dalam Facebook.

 ?? [ FOTO AFP ] ?? Justin Trudeau Abdul Salam Maftoon
[ FOTO AFP ] Justin Trudeau Abdul Salam Maftoon
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia