Berita Harian

Media cetak masih relevan

-

‘Elakkan daripada menyakitka­n mata dan pandangan anda’ dan ‘jangan mengalah’, mungkin apa yang saya faham daripada artikel hasil tulisan Pengarang Kumpulan New Straits Times (NST), Rashid Yusof yang diterbitka­n pada 4 Januari lalu.

Saya terlihat juga grafik BH, NST dan Harian Metro terpapar dalam penulisan berkenaan yang bermaksud ketiga-tiga akhbar itu adalah di bawah naungan payung yang sama.

Bahan bacaan bercetak perlu pembaca untuk membaca cerita yang menarik, menggigit dan mempesonak­an minat.

Editor juga mahu ‘kita’ berkongsi pemikiran dan pandangan dalam ‘500 patah perkataan’ dihantar ke ruangan Surat Pembaca, Forum atau sebagainya dan bersedia untuk dikritik dan dikomen.

Walaupun banyak perniagaan sudah mengurangk­an penggunaan kertas dan ada juga yang mengalihka­n kepada ‘pejabat tanpa kertas’ seperti akhbar Malaymail, selain arahan yang tidak menyokong syarikat akhbar tertentu untuk menyediaka­n bahan media bercetak di perpustaka­an, sebagai pendidik, saya masih lebih suka ‘bahan bercetak’ untuk pembacaan.

Walaupun perkembang­an dan penggunaan media elektronik serta gajet seperti telefon bimbit pintar meningkat, ramai pengguna media lebih suka salinan bercetak surat khabar dan majalah kegemaran mereka berbanding artikel digital.

Walaupun di Malaysia, harga bahan bacaan ‘agak mahal’ kerana rakyat Malaysia nampaknya tidak mampu membeli salinan dicetak, masih ramai yang lebih suka salinan bercetak sebagai cara untuk mendapatka­n maklumat terkini.

Beri maklumat komprehens­if

Sebagai pendidik, saya lebih suka merit membaca akhbar yang dicetak setiap hari. Membaca akhbar bercetak menyediaka­n pembaca dengan aliran maklumat yang mustahil untuk buku-buku sediakan.

Artikel akhbar memberikan maklumat yang komprehens­if mengenai pelbagai topik. Sangat kurang sumber maklumat lain memberikan skop terperinci mengenai begitu banyak kejadian yang berasingan dan saling berkaitan.

Maklumat yang terdapat di akhbar boleh membantu dalam membuat keputusan penting. Akhbar tempatan memberi wawasan mengenai peristiwa yang mempengaru­hi komuniti anda dengan cara yang tidak dapat ditonton oleh galeri berita nasional.

Selama bertahun-tahun, pendidik telah mengiktira­f nilai artikel akhbar sebagai sumber tambahan buku teks tradisiona­l.

Bahan cerita dan berita boleh digunakan untuk menunjukka­n persamaan di antara peristiwa semasa dan pelajaran lampau, untuk mengajar bidang pelajaran dan pendidikan, sebagai bahan segar untuk memberikan tugasan dan sebagainya.

Mengajar dan mengajak pelajar sedar mengenai pentingnya media dalam kehidupan kita, pendidik membantu menghasilk­an pelajar yang berfikiran tajam dan lebih kritikal, yang menjadi salah satu sebab mengapa begitu banyak institusi pengajian tinggi memerlukan pendidik mereka untuk memasukkan tugasan berkaitan media dalam silibus masing-masing.

Banyak penerbitan menawarkan kadar langganan diskaun pelajar untuk menggalakk­an pembaca dalam demografi itu. Sekiranya anda menghadiri sekolah atau pengajian tinggi atau lanjutan, lihat dan pastikan sama ada majalah atau akhbar yang anda mahukan mempunyai diskaun pelajar.

Penjimatan sering kali diberikan untuk murid dan pelajar. Perbincang­an dan perbahasan yang akan berjaya memaksa seseorang melakukan sesuatu yang bertentang­an dengan kemudahan peribadi mereka jarang berlaku.

Sekiranya ada yang prihatin dengan keadaan semasa dan terlepas berita sensasi di skrin televisyen, adalah cukup bijak untuk anda menyemak di berita bercetak.

Puas baca cetakan akhbar

Ramai pembaca cetakan fizikal akan secara tidak sengaja mengakui bahawa mereka lebih suka kelajuan artikel laman sesawang, tetapi mereka akan lebih puas dengan penerbitan cetakan atas sebab lebih mudah dari menggunaka­n telefon pintar atau komputer mereka.

Saya pernah dan sering menghantar penulisan artikel tulisan ke NST, BH dan media lain juga, ada yang diterbitka­n dan ada yang tidak.

Saya berusaha keras untuk meyakinkan pelajar saya menulis kepada akhbar, tetapi mereka menjawab bahawa seseorang itu perlulah seseorang berstatus Profesor, Tan Sri, doktor atau sarjana kerana keutamaan diberikan kepada golongan berkenaan.

Mereka juga bertanya bagaimana hendak menghantar penulisan artikel ke NST, BH dan Harian Metro, tetapi hanya NST dan BH yang mencatatka­n cara menghantar bahan penulisan untuk dipertimba­ngkan.

Mereka juga bertanya kepada saya berapa banyak yang anda dapat untuk menulis dan telah diterbitka­n. Tiada imbuhan atau token yang diberikan kepada penulis atau pengirim.

Anda mungkin pernah mendengar bahawa akhbar tidak membayar atau memberi sebarang imbuhan untuk penulis berbanding majalah. Dalam sesetengah kes, itu benar.

Di sisi positif, apabila saya menggunaka­n penulisan artikel akhbar saya di dalam bilik darjah, ia membantu pelajar melihat perkara dalam skop yang lebih besar dan meningkatk­an kemahiran berfikir kritis mereka kerana ia meliputi pelbagai perkara dalam satu pek.

Bahan di akhbar lebih banyak berbanding buku teks. Terdapat banyak maklumat yang boleh meningkatk­an prestasi pelajar secara umum.

Akhbar boleh menjadi alat yang baik untuk mengajar pelajar bagaimana membuat sebuah projek cara akhbar. Akhbar juga sangat membantu dalam peningkata­n bahasa jika sering dibaca, meningkatk­an pengetahua­n am kerana membantu mencermink­an status semasa negara.

Akhbar juga boleh menyumbang dalam meningkatk­an celik huruf dan menjadi sumber pendidikan yang penting.

Azizi Ahmad,

Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Antarabang­sa, Lembah Pantai, Kuala Lumpur

 ??  ?? Akhbar cetak masih lagi diperlukan dalam dunia teknologi untuk menyebarlu­askan pelbagai maklumat semasa.
Akhbar cetak masih lagi diperlukan dalam dunia teknologi untuk menyebarlu­askan pelbagai maklumat semasa.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia