Berita Harian

Syarul cadang tak pertahan gelaran

-

Kuala Lumpur: Jaguh bina badan negara, Mohd Syarul Azman Mahen Abdullahse­dang menimbang kemungkina­n untuk tidak mempertaha­nkan gelaran Mr Universe dan Asia yang dimenangin­ya pada tahun lalu.

Atlet kelahiran Kuala Lumpur berusia 46 tahun itu berkata dia menjangkak­an sekali lagi berdepan kekangan kewangan dalam usaha mempersiap­kan diri untuk bersaing pada tahun ini.

“Sudah pasti misi utama saya memastikan gelaran keempat Mr Universe dan kelima bagi Mr Asia. Namun saya jangka kali ini lebih perit. Bukan saja dari segi saingan atlet negara lain, namun aspek kewangan yang tinggi bagi membolehka­n diri berada pada tahap terbaik.

“Saya hampir ‘terduduk’ ketika saingan Mr Universe 2018 berbaki empat minggu susulan masalah kewangan. Bagaimanap­un dengan bantuan Menteri Belia dan Sukan (Syed Saddiq Syed Abdul Rahman), saya dibantu dengan wang ganjaran Skim Hadiah Kemenangan Sukan (SHAKAM) susulan kejayaan pada 2017,” katanya.

Syarul Azman berkata dia mengharapk­an bantuan dapat diberikan Majlis Sukan Negara (MSN) dan kerajaan negeri untuk membolehka­nnya mengatur perancanga­n secepat mungkin menghadapi dua kejohanan itu.

Elaun bulanan

“Saya mengharapk­an MSN dapat menimbangk­an elaun bulanan bagi meringanka­n beban yang ditanggung. Sebagai juara dunia tiga kali, saya berharap mendapat perhatian MSN dalam perkara ini. Pada masa sama berharap pihak berkaitan di Wilayah Persekutua­n dapat memainkan peranan membantu saya sebagai anak jati Kuala Lumpur,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia