Berita Harian

Panduan memilih soda penaik

-

terhadap pencernaan menunjukka­n pelbagai gejala, termasuk sebu dalam perut sebelum atau sesudah makan, berasa loya, dan kembung perut.

Oleh kerana masalah pencernaan biasa dalam kalangan orang dewasa, soda penaik adalah penyelesai­an yang mudah dan berpatutan.

Soda penaik berupaya meneutralk­an asid dalam perut yang membuatkan pedih ulu hati dan senak. Selepas dua minggu, jika gejala penghadama­n tidak pulih, segera mendapatka­n rawatan dengan doktor. Ginjal bahagian penting yang berfungsi memberikan tubuh yang sihat. Dalam satu kajian yang dijalankan oleh Hospital Diraja London Hospital, kira-kira 134 pesakit buah pinggang kronik dengan tahap bikar- Antara faktor yang mengehadka­n kepada senaman yang berpanjang­an adalah pembentuka­n asid dalam otot, memaksa kita untuk berehat terutama ketika bekerja. Bagaimanap­un, kajian mencadangk­an pengambila­n soda penaik ketika permulaan senaman supaya membina keasidan dalam tubuh, sekali gus memperting­katkan daya tahan senaman.

Kesimpulan­nya, penggunaan soda penaik adalah penyelesai­an mudah untuk kaedah rawatan secara semula jadi. Bagaimanap­un hadkan Soda penaik adalah campuran natrium bikarbonat dengan krim tartar, asid tartaric, asid fosfat atau natrium aluminium fosfat.

Gabungan apa sahaja tanpa bahan farinaceou­s.

Soda penaik dihasilkan tidak kurang daripada 10 peratus daripada karbon dioksida pada pemanasan dengan air dan boleh mengandung­i bahan pewarna yang dibenarkan.

Label pada bungkusan perlu ditulis perkataan soda penaik.

Nama bahan kimia dan kandungan penghasila­n bahan di dalamnya.

Jika ia mempunyai dua atau lebih nama bahan kimia, nama yang paling biasa digunakan akan diberikan.

Setiap pakej soda penaik digunakan dalam makanan hendak dilabelkan dengan arahan dan cara kegunaanny­a. penggunaan, termasuk soda penaik mengandung­i kandungan tinggi sodium melebihi 1, 259 miligram dalam satu sudu teh.

Ini sekali gus menunjukka­n pengambila­n berlebihan adalah tidak selamat, berisiko meningkatk­an tekanan darah dan membuatkan tubuh bengkak.

Ikuti saranan dengan hanya mengambil satu sudu atau kurang dengan sekurangku­rangan lapan gelas air kosong.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia