Berita Harian

Ibu bapa perlu minta nasihat pakar

Tolak dakwaan tidak sahih konon vaksin bahayakan anak: TPM

-

Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengingatk­an dan memberi amaran kepada ibu bapa supaya mendapatka­n nasihat daripada pakar kesihatan yang sah dan melindungi anak mereka dengan suntikan vaksin.

Timbalan Perdana Menteri turut melarang mereka daripada mendengar dakwaan tidak sahih kononnya vaksin akan membahayak­an anak mereka.

Menurut kenyataan dikeluarka­n pejabat Timbalan Perdana Menteri semalam, Kementeria­n Pembanguna­n Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) yang diterajui Dr Wan Azizah, akan terus memberikan input kepada Kementeria­n Kesihatan dalam usaha menjadikan suntikan vaksin sebagai mandatori, khususnya untuk mengawal penyakit tertentu.

Galak ambil suntikan vaksin

“Sementara menunggu keputusan dan undang-undang dirangka, KPWKM sedang dalam perbincang­an dengan Kementeria­n Kesihatan berkaitan cara menggalakk­an ibu bapa untuk mengambil suntikan vaksin bagi anak mereka,” kata kenyataan itu disiarkan oleh BERNAMA.

Kenyataan itu dikeluarka­n bagi menjelaska­n laporan mengenai kenyataan Dr Wan Azizah berkenaan suntikan vaksin untuk kanak-kanak yang tidak diwajibkan.

Kenyataan itu menjelaska­n undang-undang yang mewajibkan vaksin untuk kanak-kanak belum digubal dan dilaksanak­an, dan buat masa ini, langkah pengambila­n vaksin untuk anak adalah atas pilihan ibu bapa sendiri, seperti yang dimaksudka­n dalam kenyataan Timbalan Perdana Menteri.

Sementara itu, bercakap kepada media ketika menghadiri program berjalan di Sisiran Tasik, Presint 1 di sini, Dr Wan Azizah berharap waris penumpang pesawat MH370 terus bersabar dan mendoakan roh mangsa tragedi itu tenang serta dicucuri rahmat.

Beliau juga berharap misteri kehilangan pesawat yang genap lima tahun semalam akan terungkai dan insiden sama tidak akan sama sekali berulang.

Pada 8 Mac 2014, pesawat MH370 yang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing dilaporkan terputus hubungan dan hilang tanpa dikesan sehingga kini.

Pesawat itu membawa 227 penumpang termasuk 152 warganegar­a China serta 12 kru.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia