Berita Harian

Panduan beli rumah daripada pemaju

-

Ramai bakal pembeli rumah menanti-nantikan pelancaran Kempen Pemilikan Rumah (HOC). Kempen ini memberi peluang dan pilihan kepada bakal pembeli rumah kediaman untuk membeli terus daripada pemaju, sama ada rumah dalam pembinaan, yang hampir siap atau yang sudah siap tapi belum terjual.

Ramai pemaju menyertai ekspo hartanah yang diadakan baru-baru ini sempena HOC yang dianjurkan oleh Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA) dengan kerjasama Kementeria­n Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Saya juga berkesempa­tan untuk mengunjung­i ekspo itu untuk melihat produk yang ditawarkan oleh pemaju, di samping mengambil peluang untuk mendengar ceramah berkaitan hartanah yang disampaika­n oleh penceramah jemputan terkenal.

Hartanah adalah minat saya. Akta Undang-undang Penjualan rumah oleh pemaju dikawal oleh Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1996 (Akta 118) iaitu akta yang mengadakan peruntukan bagi kawalan dan pelesenan urusan pemajuan perumahan di Semenanjun­g, bagi perlindung­an kepentinga­n pembeli dan bagi perkara yang berkaitan dengannya.

Dalam erti kata lain, satu peruntukan undang-undang khas yang diluluskan oleh Parlimen diwu- judkan khusus untuk melindungi pembeli rumah dan mentadbir urusan jual beli rumah antara pembeli dan pemaju.

Peraturan dipatuhi pemaju

Pemaju perumahan bermaksud mana-mana individu, kumpulan individu, syarikat, firma atau pertubuhan yang terbabit dalam menjalanka­n atau mengusahak­an atau menyebabka­n diusahakan pemajuan perumahan dan dalam satu kes di mana pemaju perumahan di bawah pembubaran, termasuk seorang atau badan yang dilantik oleh suatu mahkamah yang mempunyai bidang kuasa kompeten untuk menjadi penyelesai sementara atau penyelesai bagi pemaju perumahan.

Pemajuan perumahan pula ertinya memajukan atau membina atau menyebabka­n dibina dengan apa cara sekali pun lebih dari empat unit rumah tempat tinggal dan termasukla­h pengutipan wang atau perjalanan apa-apa pengendali­an bangunan bagi maksud mendirikan rumah tempat tinggal dalam, pada ,atas atau di bawah mana-mana tanah, atau penjualan lebih dari empat lot tanah atau lot bangunan dengan tujuan membina lebih dari empat unit rumah tempat tinggal.

Selain dari akta berkenaan, peraturan pemajuan perumahan juga dibuat oleh menteri melalui kuasa yang diberi di bawah Seksyen 24 akta itu, iaitu Peraturan Peraturan Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1989.

Iklan Pemaju Pindaan sudah dibuat kepada peraturan dengan memasukkan Peraturan 8(1A), berhubung iklan pemaju di mana selepas pindaan itu berkuat kuasa, iklan yang dibuat oleh mana -mana pemaju berlesen tidak boleh mengandung­i tawaran fi guaman percuma; pulangan keuntungan dan pendapatan sewa yang diunjurkan; dakwaan berkenaan pandangan panorama; tempoh perjalanan dari projek perumahan ke destinasi terkenal atau apa-apa butiran yang seseorang pemaju perumahan tidak boleh buktikan secara sahih.

Ada banyak lagi peraturan yang mesti dipatuhi oleh pemaju berlesen dalam proses penjualan rumah kepada bakal pembeli. Objektifny­a adalah untuk memberi lebih perlindung­an kepada bakal pembeli dan mengelakka­n pembeli daripada ditipu oleh pihak yang cuba mengambil kesempatan ke atas mereka.

Perjanjian Jualbeli

Perjanjian Jualbeli Pemaju mesti mengguna pakai kontrak jualan atau biasa disebut Perjanjian Jualbeli dalam bentuk seperti yang ditetapkan dalam Jadual G, Peraturan Peraturan Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1989, untuk rumah tempat tinggal bersama dengan bahagian tanah yang telah dipecah bahagian (biasanya rumah teres, berkembar atau banglo yang didirikan di atas tanah).

Manakala, bagi penjualan rumah tempat tinggal di dalam sesebuah bangunan yang dipecah bahagi (biasanya seperti apartmen atau kondominiu­m), ia hendaklah dalam bentuk seperti yang ditetapkan dalam Jadual H.

Pemaju tidak boleh sesuka hati meminda atau membuat suatu kontrak tambahan atau kontrak yang lain dengan tujuan meminda atau menambah apa-apa klausa selain dari apa yang terkandung di dalam perjanjian seperti mana jadual yang dinyatakan itu.

Pembeli juga perlu maklum bahawa ada satu jadual Pembayaran Harga di dalam Perjanjian Jualbeli. Bayaran sebanyak 10 peratus hendaklah dibayar sebaik sahaja perjanjian ditandatan­gani.

Ini bermakna tidak ada apaapa bayaran lain yang sepatutnya dibayar kepada atau dikutip oleh pemaju sebelum atau selepas perjanjian ditandatan­gani. Ia hendaklah dibayar sebaik sahaja perjanjian ditandatan­gani.

Banyak kes sudah dibawa ke mahkamah atau ke tribunal tuntutan pembeli rumah atau tribunal tuntutan pengurusan strata atas kelewatan serahan pemilikan kosong dan lain- lain isu berkaitan rumah yang dibeli.

Tarikh perjanjian penting

Perjanjian jual beli adalah antara dokumen rujukan utama mahkamah atau tribunal, untuk membuat keputusan kepada tuntutan yang difailkan oleh pembeli, sebagai pihak yang menuntut.

Tarikh perjanjian adalah penting. Perjanjian hendaklah ditarikhka­n dalam tempoh yang munasabah selepas ia ditandatan­gani kerana tarikh ini akan dijadikan titik mula untuk mengira apa apa tempoh yang dinyatakan dalam perjanjian, antaranya pengiraan masa untuk penyerahan pemilikan kosong.

Ada banyak lagi perkara yang harus bakal pembeli ambil tahu sebelum memuktamad­kan pilihan. Apa yang dinyatakan di atas hanyalah sedikit panduan kepada bakal pembeli rumah daripada pemaju. Rajin-rajinlah membuat sedikit kajian atau bertanya kepada peguam anda.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia