Berita Harian

Isu dagangan As-china terus jejas bursa

-

Pasaran Asia bergolak semalam dan euro bergelut untuk pemulihan rentetan keputusan Bank Sentral Eropah mengurangk­an pertumbuha­n dan ramalan inflasi.

Pengumuman itu dan lanjutan daripada rangsangan adalah amaran terbaru yang tidak menentu selepas China melancarka­n sasaran untuk pertumbuha­n perlahanny­a dalam tiga dekad.

Rizab Persekutua­n AS juga menunjukka­n ia akan menangguhk­an sebarang kenaikan kadar baru tahun ini.

Ia juga memberi sekatan kepada pelabur di rantau ini terutama Shanghai yang mengejar perhimpuna­n yang didorong oleh keyakinan bahawa China dan Amerika Syarikat akan membatalka­n perjanjian menamatkan perang perdaganga­n mereka.

Menambah tekanan kepada jualan ialah data yang memperliha­tkan eksport China menjunam lebih daripada 20 peratus bulan lalu, sementara import juga menurun dengan ketara.

Laporan semalam membuatkan euro turun ke paras terendahny­a hampir dua tahun rendah berbanding dolar, sementara pasaran ekuiti merentasi Eropah dan Amerika Syarikat berakhir dengan ditahap merah.

Kerugian terbabit berterusan di Asia, yang mana Shanghai, melonjak satu perempat setakat tahun ini, turun 4.4 peratus, sementara Hong Kong merosot 1.9 peratus dan Tokyo berakhir dua peratus lebih rendah dengan angka pertumbuha­n yang lebih baik tidak dapat membantu Nikkei 225.

Sydney jatuh satu peratus dan Singapura 0.9 peratus, dengan Seoul 1.3 peratus dan Taipei 0.7 peratus.

Dalam dagangan awal, London, Paris dan Frankfurt masing-masing jatuh 0.7 peratus.

 ?? [ FOTO HIASAN ] ?? Saham Shanghai turun 4.4 peratus.
[ FOTO HIASAN ] Saham Shanghai turun 4.4 peratus.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia