Berita Harian

Natalie Portman lancar kelas dalam talian

Pemenang Oscar Black Swan berkongsi tip lakonan sepanjang kerjaya 25 tahun

- Los Angeles

Beliau antara bintang terkenal Hollywood. Kini Natalie Portman bersedia berkongsi rahsia berlakon dengan dunia.

Aktres berusia 37 tahun itu menandatan­gani perjanjian dengan pendidik dalam talian, Masterclas­s untuk menawarkan kelas dalam talian dengan yuran AS$90 (RM367.47), lapor majalah

Variety baru-baru ini. “Berlakon adalah pengalaman menyeronok­kan. Ia adalah tindakan meluahkan empati dan lakonan. Anda perlu bebas untuk menjadi kreatif, mencuba perkara baharu dan membuat kesilapan. Dengan cara itu saya belajar,” kata pemenang Oscar filem Black Swan dalam satu kenyataan mempromosi kelasnya.

Menurut Variety, Portman ‘akan berkongsi matlamat dan pengalaman sepanjang kerjaya lebih 25 tahunnya termasuk kajian kes berhubung watak paling terkenalny­a itu.’

Aktres itu menjelaska­n bagaimana beliau mewujudkan peta watak dan melakukan kajian mengenai peranannya.

Baiki persembaha­n

Katanya, Portman juga menjelaska­n caranya bekerja dengan seorang pengarah dan bagaimana memilih untuk bercakap dan menggunaka­n dialek bagi satu-satu watak.

“Dalam kelas ini, saya teruja berkongsi apa yang saya kumpul selama lebih 25 tahun sebagai seorang aktres, perkara yang sesuai untuk saya, perkara yang saya lihat berkesan untuk pelakon lain dan tips saya cipta untuk membantu diri saya,” katanya.

Beliau kali pertama menjadi terkenal sebagai bintang kanak-kanak dalam filem thriller Luc Besson 1994, Leon:

The Profession­al berganding­an dengan Jean Reno dan Gary Oldman.

Peranan profil tinggi beliau berikutnya ialah Queen Amidala/padmè dalam Star Wars: Episode I, The Phantom Menace

pada 1999. Beliau memainkan semula peranannya dalam filem Attack Of the Clones dan Revenge Of The Sith.

Beliau juga membintang­i filem Closer, membolehka­nnya dicalonkan kali pertama dalam Oscar, V For Vendetta, The Other Boleyn Girl serta Thor and Jackie , yang melayakkan­nya menerima pencalonan Academy Award.

Aktres itu bakal muncul di layar perak tahun ini dalam drama sci-fi, Lucy In The Sky, memegang watak angkasawan yang mengalami misi mengubah kehidupan di angkasa lepas dan terputus hubungan dengan realiti sebaik tiba di bumi.

Portman bertemu suaminya, Benjamin Millepied dalam set penggambar­an Black Swan, yang mana beliau menerima anugerah aktres terbaik Oscar pada 2011.

Pasangan itu yang ketika menetap di sini, berkahwin pada 2012 dan memiliki dua anak, Aleph, tujuh dan Amalia, dua tahun. AGENSI

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia