Berita Harian

Gerak tari Muhammad Haziq

Ejekan rakan jadi kekuatan pelajar SMK Taman Seri Rampai untuk terus berjaya

- Oleh Meor Ahmad Nasriin Rizal Ishak

l

Pelajar yang menghiasi ruangan Personalit­i BH Minda minggu ini lincah dan penuh bertenaga umpama penari profesiona­l ketika beraksi di atas pentas.

Sikap lemah lembut dan sopan ketika berbicara melengkapi penampilan Muhammad Haziq Imran Hafidz, 14, yang bergiat aktif sebagai penari kebudayaan sejak di sekolah rendah.

Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Taman Seri Rampai itu berpendapa­t, pembabitan dalam seni tari dapat memberi manfaat kepada generasi muda. bhminda@bh.com.my

Bagi mengetahui lebih lanjut mengenai pembabitan­nya dalam bidang itu, ikuti temu bual wartawan BH Minda bersama-sama pelajar berkenaan. pung dalam seni tarian. Saya juga memenangi beberapa pertanding­an luar sehingga dipanggil untuk memasuki program Permata Seni Tari. agresif. Zapin amat unik kerana disertakan dengan gerakan yang lemah lembut dan bersopan santun dengan menghayati irama lagunya. Sehingga kini, saya sudah menyertai sebanyak 60 pertanding­an dan persembaha­n di dalam dan luar negara. Saya juga menyertai kelas di luar anjuran Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) untuk memantapka­n lagi tarian dan pergerakan. Saya pernah terseliuh dan luka di kaki ketika berlatih sebelum menyertai pertanding­an. Pada masa itu, saya sedang melompat untuk berpusing sebelum kaki terhentak di lantai. Hampir dua minggu saya tidak dapat berlatih kerana kecederaan yang dialami. Saya juga pernah diejek bersifat seperti perempuan oleh rakan kerana terbabit dalam seni tarian. Bagaimanap­un, saya tidak menjadikan perkara itu sebagai kelemahan, malah menjadikan kelebihan buat diri untuk berjaya pada masa yang akan datang. Ibu bapa banyak mendorong dan membantu seperti merakam tarian saya ketika di rumah, sekali gus dapat memperbaik­i kesalahan dalam tarian. Sebelum menyertai sebarang pertanding­an, saya akan berlatih tiga hingga enam hari seminggu bagi memastikan saya sentiasa bersedia. Latihan bermula dari jam 6 petang hingga 10 malam yang tidak mengganggu masa pembelajar­an. Saya akan fokus dalam kelas dan jika ada topik yang tertinggal, saya sendiri akan berjumpa dengan guru. Rakan lain turut membantu untuk belajar secara berkumpula­n dan sentiasa mengingatk­an saya sekiranya terdapat tugasan yang diberikan guru.

 ??  ?? Muhamad Haziq (barisan kedua, dua dari kanan) mengambil gambar bersama rakannya dalam satu persembaha­n tarian zapin.
Muhamad Haziq (barisan kedua, dua dari kanan) mengambil gambar bersama rakannya dalam satu persembaha­n tarian zapin.
 ??  ?? Muhamad Haziq (kiri) melakukan latihan sebelum membuat persembaha­n di Tasik Perdana, Kuala Lumpur.
Muhamad Haziq (kiri) melakukan latihan sebelum membuat persembaha­n di Tasik Perdana, Kuala Lumpur.
 ??  ?? Muhamad Haziq berpendapa­t pembabitan dalam seni tari dapat memberi manfaat kepada generasi muda.
Muhamad Haziq berpendapa­t pembabitan dalam seni tari dapat memberi manfaat kepada generasi muda.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia